Rotterdam moet naar China

De havengelden van Antwerpen zijn 38 procent lager, in Bremerhaven zelfs 69 procent. De boodschap op het jaarlijkse Rotterdamse Havencongres is duidelijk: de Rotterdamse haven is te duur. Daarmee dreigt Rotterdam zijn voorsprong te verspelen, waarschuwt manager Gibson van de reder Maersk Sealand, een van de grootste containerverschepers ter wereld. ,,Als we ons weer zouden vestigen, kozen we opnieuw voor Rotterdam. Het blijft de grootste haven. Toch is Rotterdam de focus een beetje kwijtgeraakt en heeft het marktaandeel laten wegjatten.” Rotterdam heeft weliswaar een sterke troef in handen met de komst van de Tweede Maasvlakte in 2012 en kan bogen op een diepe vaargeul, waardoor het de grootste containerschepen kan ontvangen. Maar volgens Gibson weet Rotterdam zichzelf niet goed te verkopen in het buitenland.

De Maersk Sealand-manager wordt in die opvatting ook gesteund door andere deskundigen. ,,De unieke geografische positie, de faciliteiten en de goede verbindingen met het achterland zijn niet bij iedereen even bekend”, vindt ook prof. H. Haralambides, maritiem econoom van de Erasmus Universiteit. ,,We moeten het veel beter leren uitdragen.”

Volgens Haralambides moet de Rotterdamse havenlobby meer aanwezig zijn in Azië, een onstuimige groeimarkt. ,,We moeten niet wachten tot de Aziaten hier komen, of tot de Belgen en Duitsers daar heengaan.” De hoogleraar denkt dat Rotterdam vooral kan scoren met het verkopen van kennis over transport en logistiek in China, waar de havens spectaculair groeien. ,,Het havenbedrijf moet flink investeren in China en Singapore.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden