Rotterdam laakt berekening A13

'Foute cijfers gebruikt bij bepalen overlast door snelheidsverhoging'

Op de A13 bij Rotterdam-Overschie, één van de snelwegen waar de snelheid deze zomer is verhoogd, lijken in 2015 ineens auto's van de radar te verdwijnen. Dat maakt de regionale Milieudienst DCMR op uit cijfers van Rijkswaterstaat.

De constatering is opvallend omdat minister Schultz (VVD, infrastructuur) op basis van deze cijfers bepaalde dat de overlast door luchtvervuiling en geluidsoverlast ook ná de snelheidsverhoging binnen de perken blijft.

Door aan te tonen dat de cijfers niet kloppen, wil de Rotterdamse VVD-wethouder Jeannette Baljeu de snelheidsverhoging van partijgenoot Schultz van tafel krijgen. Komende maand neemt de minister hier naar verwachting een besluit over.

De ophef draait om twee meetpunten op de snelweg. Rijkswaterstaat gaat ervan uit dat in 2015 op het eerste meetpunt dagelijks 98.000 auto's zullen passeren. Hoewel er tot het tweede meetpunt 500 meter verder geen afslag zit, voorzien de berekeningen daar slechts 65.000 voertuigen. Ook blijkt dat er voor de luchtkwaliteit met andere verkeerscijfers gewerkt is dan voor de berekening van geluidsoverlast.

"Opvallend", vindt de Milieudienst DCMR die in een rapport spreekt over een 'autofabriek' - waar uit het niets auto's komen en verdwijnen. Rotterdam moest een beroep doen op de wet openbaarheid van bestuur (wob) om de cijfers te verkrijgen.

"Vreemd", zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe, die Kamervragen over de kwestie stelde. "Ik heb nog nooit gehoord dat een lagere overheid de wob nodig had om informatie van het Rijk te verkrijgen. Wij zijn niet tegen een snelheidsverhoging, maar wel als de normen voor lucht en geluid in het gedrang komen."

Milieudefensie ziet de hand van de minister in de cijfers terug. Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer, noemt het toevallig dat de 33.000 voertuigen precies bij Rotterdam The Hague Airport verdwijnen. "Het zou kunnen dat het lawaai juist op deze locatie de normen overschrijdt."

Een goede verklaring voor de cijfers is lastig te vinden. Geen van de betrokken partijen wil inhoudelijk reageren op de 'spookauto's'. Royal HaskoningDHV, het onderzoeksbureau dat het rekenwerk voor Rijkswaterstaat verrichtte, verwijst naar de opdrachtgever. Rijkswaterstaat laat de woordvoering over aan het ministerie. Dat wil niet reageren vanwege de Kamervragen. Een woordvoerder zegt het niet chic te vinden om die in Trouw te beantwoorden.

Weilandmodel toegepast langs A10
Ook de A10-West in Amsterdam zorgde deze week voor gedoe. Milieudefensie had laten uitzoeken waarop de verwachte extra uitstoot door de snelheidsverhoging van 80 naar 100 kilometer per uur was gebaseerd.

Wat bleek? Voor de weg die dwars door de stad loopt, was een model gebruikt dat volgens Milieudefensie alleen geschikt is voor snelwegen in weilanden.

Omdat fijnstof in de stad blijft hangen, komen de concentraties na de snelheidsverhoging van juli in het 'stadse model' hoger uit: 43 microgram per kubieke meter, waar 40 is toegestaan.

Het rekenmodel van de minister komt op een concentratie van 36,8 microgram uit. Maar volgens een woordvoerder van minister Schultz wordt het model gebruikt voor álle snelwegen, niet alleen voor snelwegen in weilanden. Gemiddeld zou dat voor realistische prognoses zorgen.

Milieudefensie wil nu gaan onderzoeken of er nog meer 'stadse snelwegen' zijn waar de concentraties stikstof mogelijk te laag zijn geschat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden