Rotterdam kiest randstadtracé

Burgemeester en wethouders van Rotterdam willen de Randstadrail over de Statenweg laten lopen en niet langs diergaarde Blijdorp of over de Spoorsingel.

Die laatste variant stuitte op heftige protesten van omwonenden, die aantasting van de singels vrezen. De maatschappelijke onrust leidde er deze zomer toe dat b. en w. hun keuze uitstelden. Dat uitstel heeft een nieuwe variant opgeleverd, die niet alleen goedkoper is, maar ook niet gepaard hoeft te gaan met sloop van huizen of het dempen van singels, maakte verkeerswethouder Van den Muijsenberg gisteren bekend.

De Statenweg loopt precies tussen het Blijdorp-tracé en de Spoorsingel in. Door te kiezen voor een geboorde metrotunnel, die bij de Kleiweg aansluit op de Hofpleinlijn, kan de overlast voor de bewoners worden beperkt. De lijn kan in 2004 gereed zijn. De Randstadrail moet de bereikbaarheid van de centra van Rotterdam en Den Haag, vanuit de woningbouwlocaties in het gebied tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam, verbeteren.

B. en w. hebben in 1994 wel even gediscussieerd over het Statenwegtracé, maar die variant toen meteen als te duur terzijde geschoven. De kosten werden geraamd op 1,1 miljard. Het college heeft nu gekozen voor een uitgeklede variant van 765 miljoen gulden, iets meer dan de Blijdorp-variant (745 miljoen) zou hebben gekost. Aanleg van het tracé via de Spoorsingel vergde een investering van minimaal 675 en maximaal 780 miljoen. Als gevolg van de maatschappelijke onrust en de daaruit voortvloeiende vertragingen zouden de kosten wellicht nog hoger zijn uitgevallen. Met de keuze voor de Statenweg is volgens het college een snelle aanleg gegarandeerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden