Rotterdam jubelt om Jaap

klassiek

Rotterdams Philharmonisch Orkest Keuris, Tsjaikovski ****

In de Doelen was donderdag werkelijk geen lege stoel te ontdekken. Reden? Jaap van Zweden was in town. Met een veelbekeken televisieserie en zijn recente benoeming tot chef-dirigent bij de New York Philharmonic op zak is de rasechte Amsterdammer zelfs in Rotterdam uitermate populair. In de zaal zaten kennelijk veel Jaap-watchers, die weinig last hebben van opgelegde concertmores en meer met z'n allen gezellig Japie kwamen kijken. Tussen de delen van Tsjaikovski's 'Manfred'-symfonie werd dan ook driftig geklapt en gejubeld.

Best verfrissend wel, maar aan Van Zwedens lichaamstaal zag je dat hij het zelf maar niks vond en liever de opgebouwde concentratie met het Rotterdams Philharmonisch Orkest vast wilde houden. De keerzijde van succes en populariteit? Misschien, maar als de persoon Van Zweden zoveel nieuwelingen de concertzaal in krijgt, kan er ook weer niet al te veel mis mee zijn.

Die bomvolle zaal kreeg in elk geval een getrouwe versie van de Van Zweden op televisie te zien. Fel, diepgravend, niet snel tevreden, honderdtwintig procent inzet. En wat goed dat hij het concert opende met de Drie preludes van Tristan Keuris. Fantastische muziek, veel te weinig gespeeld. Je merkte aan alles dat Van Zweden zich in deze miniaturen in zijn element voelde; het klonk precies en perfect in balans.

Met een prima uitvoering van Tsjaikovski's 'Rococo-variaties' nam Floris Mijnders afscheid van zijn orkest. Hij gaat in München bij zijn oude chef Valeri Gergjev werken.

Na de pauze pakten het Rotterdamse orkest en zijn gastdirigent vlammend uit met de 'Manfred'-symfonie, een groots werk dat niet al te vaak op de lessenaars staat. Een echt stuk voor Van Zweden, die een goed gevoel heeft voor de zieleroerselen van Tsjaikovski, die van zijn hart nimmer een moordkuil maakte. Maar naast de onheilszwangere onstuimigheid haalde Van Zweden ook een warme gloed uit het uitstekende Rotterdamse strijkerscorps. En daarbij legde Van Zweden magnifiek de structuur van het stuk bloot. Na al die tussenapplausjes barstte het na de slotmaat pas echt los.

Vanavond in Utrecht, morgen in Amsterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden