Rotterdam gaat toch echt oude auto's weren

null Beeld ANP
Beeld ANP

Rotterdam houdt vast aan het plan om vanaf 1 januari oude bestel- en personenauto's uit de binnenstad te weren. Dat de meerderheid van de Tweede Kamer gisteravond tegen de instelling van gemeentelijke milieuzones voor personenauto's stemde verandert daar niets aan, stelt het stadsbestuur.

"Wat ons betreft gaan we door met de invoering van de milieuzone op 1 januari. Iedere Rotterdammer heeft recht op gezondere lucht'', zegt de verkeerswethouder van de Maasstad, Pex Langenberg. In Rotterdam geldt al sinds 2007 een milieuzone voor vrachtverkeer. "Wij hebben als lokale overheid zelf de verantwoordelijkheid hierover. In Rotterdam is een meerderheid voor de milieuzone."

Oude dieselauto's geweerd
In Utrecht mogen al dit hele jaar oude dieselauto's van voor 1 januari 2001 niet meer de binnenstad in. De verkeerswethouder van die stad was nog niet bereikbaar voor commentaar. In Utrecht geldt voor vrachtwagens al een milieubeperking vanaf 2007, die in 2013 is aangescherpt.

Als het aan het Utrechtse stadsbestuur ligt, mogen vanaf 2020 ook 'vieze' niet-elektrische brommers, scooters en snorfietsen het stadscentrum niet meer in. Volgens Utrecht en de vereniging Milieudefensie scheelt het weren van oude, vieze auto's uit het stadscentrum 30 procent roetuitstoot op jaarbasis.

In juni oordeelde de voorzieningenrechter nog dat de milieuzone in Utrecht niet verboden hoeft worden. Er moet wel meer onderzoek komen.

'Onvoorstelbaar besluit'
Het opheffen van de milieuzones is een idee van de VVD. De partij kreeg hier gisteravond steun voor haar plan van onder meer SP, CDA, SGP en de PVV, samen een meerderheid in de Tweede Kamer. Milieudefensie zei dit besluit onvoorstelbaar te vinden.

"Milieuzones zorgen ervoor dat zeer vervuilende auto's niet meer de stad in mogen. Onder andere in Duitsland heeft dit gezorgd voor veel betere luchtkwaliteit in steden", stelde Anne Knol, campagneleider verkeer van Milieudefensie.

"Het Rijk doet nauwelijks iets om de luchtkwaliteit in het land te verbeteren", meent Knol. "Nu wordt zelfs de gemeenten de mogelijkheid ontnomen om voor gezonde lucht te zorgen. Dit is zeer zorgwekkend. De overheid wordt op deze manier ook volslagen onbetrouwbaar. Wat moeten mensen die net een nieuwe schone auto hebben gekocht hiervan denken?"

Zaak van gemeenten
Minister Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu) zei vandaag dat milieuzones een zaak van gemeenten. "Die mogen zelf bepalen op welke manier ze dat doen." Volgens Schultz stelt de motie alleen dat er geen uniform landelijk verkeersbord voor mag komen.

Ze denkt overigens niet dat milieuzones de oplossing zijn in het aanpakken luchtvervuiling. Steden zouden moeten volgens Schultz moeten kijken naar 'slimmere oplossingen', zoals aanpassing van rijroutes waardoor er minder langzaam verkeer komt en minder vervuiling.

null Beeld Anp
Beeld Anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden