'Rotterdam' gaat naar Amsterdam

Het Filmfestival van Rotterdam is afgelopen zondag besloten met het frappante nieuws dat er precies evenveel bezoekers als vorig jaar zijn geteld (358000) en dat er ook een even hoge recette is behaald (1,250000 euro).

Een marketing-technisch wondertje of niet, 'het grootste culturele evenement van Nederland' gaat ook uitbreiden. Bij het Holland Festival - het multidisciplinaire internationale podiumkunstenfestival in Amsterdam - stond film als kunstvorm de laatste jaren wat zuinigjes op de agenda.

Frank Scheffer haalde in 2004 nog wel het Holland Festival met zijn film 'Mahler: Ich Bin Der Welt Abhanden Gekommen' en in samenwerking met het IDFA, het International Documentary Filmfestival Amsterdam was er een filmprogramma rond het vluchtelingenvraagstuk, maar in 2005 was het qua filmprogrammering opvallend stil op het Holland Festival, te stil.

Het Filmfestival van Rotterdam zag het gat ook, en springt er dit jaar in met een beknopte zomereditie. Pierre Audi, artistiek directeur van het Holland Festival, mocht afgelopen week al optreden als jurylid van de Rotterdamse Tiger Award competitie en zal in juni zijn Rotterdamse gastheren welkom heten in Amsterdam.

Het betekent dat in onder meer de Westergasfabriek en het Muziekgebouw aan 't IJ een kleine reprise plaatsvindt van het afgelopen festival, met films, discussies en een retrospectief rond het werk van de tweelingbroers Timothy en Stephen Quay, beter bekend als de Quay Brothers. Hun laatste, gedeeltelijk geanimeerde speelfilm, 'The Piano Tuner of Earth Quakes' - over de moord op en de wederopstanding van een operazangeres - zal deel uit maken van het programma.

De samenwerking tussen het Holland Festival en het Filmfestival van Rotterdam valt toe te juichen, zeker als film eindelijk eens als zelfstandige kunstvorm op de kaart komt te staan, dus ook los van films over Mahler of operazangeressen. 'Nightwatching', het nieuwe theatrale project van Peter Greenaway rondom Rembrandts 'Nachtwacht', heeft al een plaatsje gekregen op het aankomende Holland Festival, evenals de nieuwe opera van Michiel van der Aa, 'After Life', geïnspireerd op de gelijknamige speelfim uit 1998 van de Japanse regisseur Hirokaze Kore-eda.

Met het Filmfestival van Rotterdam aan boord, kan de wat al te letterlijke link tussen film, museum, theater en opera misschien ook eens los worden gelaten. Film kan ook een opera zijn zonder operamuziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden