Rotterdam centraal in museum Boijmans

Toon mij de artistieke power van Rotterdam'', riep Sjarel Ex bij zijn aanstelling als directeur van museum Boijmans Van Beuningen. Precies een jaar na zijn benoeming is deze vraag het uitgangspunt voor de tentoonstelling Project Rotterdam, waar een groot aantal Rotterdamse kunstenaars en ontwerpers laat zien hoe ze zich door deze stad laten inspireren of de stad zelf als motief gebruiken in hun werk.

Ex had een voorbeeld: ruim twintig jaar geleden maakte Wim Beeren, de toenmalige directeur van Boijmans, samen met zijn staf de tentoonstelling Kunst uit Rotterdam, die ook de artistieke dynamiek van de stad in beeld wilde brengen.

Sindsdien is er veel veranderd: Rotterdam is multicultureler geworden, heeft een imposante skyline gekregen en is voor kunstenaars ook een stuk aantrekkelijker geworden. Ook Boijmans is gegroeid, in omvang en kwaliteit, maar de binding met de stad laat de laatste jaren te wensen over. Het museum is enigszins met zijn rug naar de stad toe gaan staan, meent Ex.

Project Rotterdam is een eerste aanzet om de banden met Rotterdamse kunstenaars aan te halen. Ook de uitbreiding van de functie van stadsconservator tot een driekoppige stadskunstredactie moet ertoe bijdragen dat Boijmans meer ingebed raakt in de stad, zodat meer Rotterdammers de weg weten te vinden naar het museum.

Mogelijk komt er ook nog een straatgalerij om de drempel van het museum te verlagen voor mensen die daar anders nooit komen.

Project Rotterdam toont dat kunstenaars zich op tal van manieren laten inspireren door Rotterdam: de leegte en ruimtelijkheid en de rauwe energie van stad, haven en industrie zijn belangrijke thema's. De hardheid van de stad verleidt kunstenaars tot een tegenreactie.

Om de kille wereld van beton, glas en staal te verzachten, voegt Frank Bruggenman natuur toe aan het stedelijke landschap. Hij is bezig een parkeerterrein om te toveren tot een moestuin. De parasols van Chris Kabel, waarin een bladerdak is uitgespaard, sluiten hierop aan. Ook het werk van Wieki Somers heeft iets landelijks: koeienschedeltheepotten en een roeibootje dat dienst doet als badkuip.

Veel kunstenaars trekken in hun werk een vergelijking tussen Rotterdam en steden in het buitenland. Zo legt fotograaf Bas Princen het veranderende stedelijke landschap vast op zeer uiteenlopende plaatsen: het traject van de HSL-lijn en de bouw van de muur in Jeruzalem.

Maar de realiteit van Rotterdam, waar bijna de helft van de bevolking uit allochtonen bestaat, een stad vol maatschappelijke problemen, komt nergens sterker tot uitdrukking dan in het werk van styliste Elly Uyttenbroek en fotograaf Ari Versluis. Al bijna tien jaar fotograferen ze Rotterdammers, die ze zo van de straat plukken. Dit project was het uitgangspunt voor de Hema-campagne 'Altijd jezelf' waaraan het duo de afgelopen jaren heeft gewerkt. De Mathenesserzaal van Boijmans hangt vol met affiches voor abri's en billboards met daarop Rotterdammers uit alle lagen van de bevolking die of een echt Hema-product aanprijzen of zichzelf. Heel Rotterdam trekt daar aan je voorbij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden