Rotterdam bekroont films over opgroeien

,,Ik wist niet dat ik daar een film over had gemaakt!'' Enthousiast reageerde prijswinnaar Furumaya Tomoyuki zaterdagavond op het jury-rapport dat werd voorgelezen door de voorzitter van de Tiger Awards jury, voormalig festival-directeur Emile Fallaux.

De film 'Bad Company' van de jonge Japanse regisseur was een van de drie Tiger Award winnaars in Rotterdam dit jaar en Furumaya werd door de jury geprezen om de wijze waarop hij de grenzen van zijn eigen culturele en sociale kader overschreed om de mogelijke geweldadigheid van socialisering aan de kaak te stellen, en om zijn liefdevol oog voor details, en om een bijzonder gevoel voor het kwetsbare zelf van kinderen die heen en weer worden geslingerd tussen onderwerping en opstandigheid.

Furumaya toonde zich verbaasd en gelukkig met die lovende woorden. ,,Het heeft me zeven jaar gekost om deze film te maken maar hij is pas af nu hij voor het publiek wordt vertoond. Iedere nieuwe reactie verrijkt mijn film.'' Aldus Furumaya die voor 'Bad Company' niet alleen een Tiger Award (goed voor 10.000 Euro, distributie in Nederland en uitzending door de VPRO) mee naar huis kon nemen, maar ook de prijs van de internationale filmkritiek.

Voorafgaande aan de prijsuitreiking stelde juryvoorzitter Fallaux dat zij dit jaar drie verhalen over jongeren die opgroeien had bekroond. Drie visies op deze moeizame en soms pijnlijke jaren tussen de naakte onschuld van de kindertijd en de complexiteit van het leven van volwassenen uit drie hoeken van de wereld. Naast 'Bad Company' van Furumaya vielen ook de populairste regisseurs op het festival, de Urugayanen Juan Pablo Rebella and Pablo Stoll in de prijzen. Zij maakten met '25 Watts' een van de handvol films die er ooit in Urugay gemaakt zijn, maar bedankten hun vaderland bij deze gelegenheid toch maar eens voor zijn saaiheid, de inspiratiebron voor '25 Watts', tenslotte. Ook Rebella en Stoll wonnen twee prijzen voor hun film, vrijdagavond hadden zij reeds de Moviezone Award in ontvangst genomen.

De derde Tiger Award winnaar bleek contoversiëler. 'In den tag hinein', Maria Speths trage portret van een rusteloze Berlijnse jonge vrouw en haar relatie met een Japanse student, riep bij het publiek zowel bewondering als weerstand op. De jury prees evenwel haar indringende, poëtische cinematografie en sensuele en fragiele beelden. Naast de Tiger Awards werden in Rotterdam zaterdagavond ook de Netpac-prijs, de Fipresci-Award, de KNF-prijs en de Canal+ publieksprijs uitgereikt. De Netpac-prijs, ter promotie van de Aziatische cinema, ging naar de Iraanse film 'Daughters of the sun' van Maryam Shahriar, met een eervolle vermelding voor de Vietnamese film 'The house of Guavasvan Dang Nhat Minh'. De Fipresci Award, de prijs van de internationale filmkritiek, ging zoals gezegd naar 'Bad Company', met een eervolle vermelding voor de Japanse film 'Hole in the sky' van Kumakiri Kazuyoshi. De KNF-prijs, de prijs van de Nederlandse filmkritiek, bestemd voor films die ten onrechte nog niet in Nederland zijn gedistribueerd, ging naar de Duitse film 'Die Unberuhrbare' van Oskar Rohler, de film over de neergang van de Duitse schrijfster Gisela Elsner die met de val van de Berlijnse muur haar idealen moet opgeven. Een eervolle vermelding kreeg 'Beau Travail' van Claire Denis. De Canal + publieksprijs, toegekend door het festivalpubliek, ging heel verrassend naar een documentaire dit jaar. In de Amerikaanse productie 'Promises' van Carlos Bolado, B.Z. Goldberg en Justine Shapiro volgen de makers drie jaar lang joodse en Palestijnse kinderen uit Israël om via hun ogen en ervaringen het bijna onoplosbare conflict in het Midden-Oosten te benaderen. De film biedt een ongedwongen en leerzaam inkijkje in de levens van de mensen die we dagelijks vluchtig op het journaal zien. Voorafgaand aan de prijsuitreiking nam festivaldirekteur Simon Field de cijfers van dit jaar door. Ze maakten duidelijk dat het filmfestival in Rotterdam nog steeds niet is uitgegroeid: 345.000 bezoekers tegen 325.000 bezoekers vorig jaar, een verdrievoudigd bezoek aan de festival-website, een totaal aantal gasten van 2500, waaronder 375 filmmakers. Het was, kortom, weer drukker in Rotterdam, maar de toename in zalen en reserveringslijnen zorgde voor een gemakkelijkere doorstroming, en er werd minder geklaagd over de drukte. Al met al een succesvolle editie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden