Rotsvast vertrouwen in de papieren krant, maar niet erg innovatief

De Vlaamse krantenmakers rukken op in Nederland. Met de overname van NRC Handelsblad en NRC Next door Mediahuis wordt bijna twee derde van de Nederlandse krantenoplage uitgegeven door Belgen, berekende Piet Bakker, lector media aan de Hogeschool Utrecht.

Is die Vlaamse inmenging erg? Eerst een relativering: het is niet zo dat de Nederlandse dagbladen voor de eerste keer met buitenlandse partijen te maken krijgen. De Britten kwamen eerder al: via Mecom - op dit moment formeel nog eigenaar van Wegener - en Apax, de investeringsmaatschappij die PCM in handen had.

Toch is de interesse van de Vlaamse uitgevers in Nederland opvallend. En het blijft niet bij de landelijke dagbladen. In september werd aangekondigd dat de Limburgse kranten worden overgenomen door het Vlaamse Concentra, onderdeel van moederbedrijf Mediahuis. En eerder deze week werd bekend hoe De Persgroep, die al onder meer Trouw en de Volkskrant uitgeeft, de zeven regionale Wegener-kranten (waaronder het Brabants Dagblad, De Gelderlander en BN/de Stem) in wil lijven. Dat betekent dat alleen nog de Telegraaf, het Financieel Dagblad, de noordelijke regiobladen en de kleine christelijke kranten in Nederlandse handen zijn.

Er is wel een duidelijk verschil tussen de Britten en de Vlamingen. Mecom en Apax zijn investeringsmaatschappijen, De Persgroep en Mediahuis zijn echte uitgeversconcerns. Dat heeft beide zo zijn voor- en nadelen. Het voordeel van de investeringsmaatschappijen is dat ze zich over het algemeen verre houden van echte bemoeienis met de krantentitels. De bedrijven zijn enkel uit op rendement.

De uitgevers hebben niet zo'n haast. Wat overigens niet betekent dat zij niet graag winstgevende krantentitels zien. Tot nu toe ging een overname van een Belgische uitgever altijd gepaard met saneringen en redactionele hervormingen.

Wat voor de krantenliefhebber een geruststelling zal zijn, is dat de Vlaamse uitgevers bekendstaan als loyaal aan het papieren product. Beide topmannen, Christian Van Thillo van De Persgroep en Gert Ysebaert van Mediahuis, herhalen graag hoe zeer ze in de toekomst van kranten geloven.

Dat betekent echter ook dat de Vlamingen niet echt bekendstaan als innovatief, zegt Mark Deuze, hoogleraar journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Die onervarenheid ziet Deuze als 'een zorgenpuntje', nu innovatie volgens hem hard nodig is.

En is de Vlaamse opmars in de Nederlandse krantenwereld goed voor de journalistiek? Mediahuis staat bekend als een bedrijf dat schrale redacties wenst: een kern journalisten in vaste dienst met daar omheen veel freelancers. De tarieven voor die flexwerkers zijn echter berucht laag bij de uitgever. Iets waar ook journalistenvakbond NVJ zich zorgen over maakt: door steeds lagere beloningen krijgen journalisten steeds minder tijd zaken echt uit te zoeken.

Toch verwacht NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch (zelf voormalig hoofdredacteur van de Belgische krant De Standaard) niet direct een fors inkrimpingsplan van zijn nieuwe baas. Ook de Vlaamse directeur Ysebaart lijkt te willen sussen dat hij direct wil bezuinigingen bij de nieuwe aanwinst: "Het is een gezond en rendabel bedrijf".

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden