ROOMSE RENNERS

De manier waarop daar gereden wordt doet denken aan Jehu, de zoon van Nimsi: hij rijdt als een waanzinnige 2 Koningen 9 : 20 (Willibrord-vertaling)

JOHAN WOLDENDORP

Een betere katholiek kon je niet denken, een waardiger ambassadeur van het Vaticaan kon je je niet voorstellen. Touraankomsten in Lourdes waren zijn mooiste, dan kon hij volgens de overlevering van Ros tenminste eindeloze weesgegroetjes deponeren voor de overwinning die alleen de Heilige Maagd hem kon schenken.

Zo zijn er over meer helden van vroeger verhalen te vertellen waarin duidelijk de link met het katholicisme wordt gelegd. Dat gaat zelfs op voor Bartali's rivaal Fausto Coppi, die vanwege zijn 'heimelijke' avances met La Dama Bianca - hij ging als getrouwd man vreemd met een moeder van twee kinderen - uit de kerk werd gestoten.

Voor een leek is die band moeilijk anders te verklaren dan hieruit dat de wielersport aan het eind van de vorige eeuw wortel schoot in zwaar katholieke landen als Belgie, Frankrijk, Italie en Spanje. Een coureur moet in die tijd per definitie een kosmopoliet zijn geweest. Met gespitste oortjes luisterde je naar smakelijke verhalen over heroiek, dramatiek en afzien die bij gebrek aan andere communicatiemiddelen toch oncontroleerbaar waren. Sjefke of Gianni werd in zijn dorp een local hero, zijn ongezonde passie een cultus. En de pastoor moest als hierarchiek middelpunt van het plaatselijke sociale leven wel meedoen.

In de Bourgondisch getinte landen zijn sport en religie innig met elkaar verweven. De kerk zier er gewoon ordinaire handel in de sport. Kijk naar Italie, waar de bescheiden ploeg Amore e Vita, Liefde en leven, indirect gesponsord wordt door het Vaticaan.

Enkele jaren geleden zag Lourdes brood in de Tour de France. De karavaan mocht er op een chaotische julidag vertrekken. Ik zag geen renner naar de grot van Bernadette gaan en moest zelfs met lichtelijk lede ogen constateren dat de handel in wijwater die ochtend volledig op zijn gat lag, ten gerieve van die van de Heilige en Almachtige Coca Cola.

En wat streelde dit voorjaar drie weken lang dagelijks het netvlies, als het Sportjournaal fragmenten van de Ronde van Spanje uitzond? Boven de finishstreep hing een doek met het opschrift Xacobeo '93, het logo van een cultureel-religieuze stichting, die dit jaar zoveel mogelijk pelgrims naar Santiago de Compostela poogt te lokken. Xacobeo is ook co-sponsor van de Kelme-ploeg; vanwege de voetreizen een logische keus, want Kelme is een schoenenfabriek. En de Vuelta? Die eindigde in Santiago de Compostela. Direct na de finish ging eindwinnaar Rominger met zijn gele trui naar de Madonna van Lagos de Covadonga. Zijn sponsor achtte dit in publicitair opzicht wenselijk.

Eindigt in Italie een Giro-etappe nog wel eens op een Domplein, de Tour komt eigenlijk alleen nog maar in industriewijken of afgelegen woonbuurten aan. De Notre Dame de la Neige van Alpe d'Huez is ingeruild voor een sporthal. Niets rooms, niets vrooms en niets devoots. Er is alleen Coca Cola.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden