Rompslomp onthoudt Stephen lessen

Een kind dat plotseling ernstig ziek wordt en niet naar school kan, krijgt thuis pas onderwijs na een wekenlange bureaucratische procedure. De vader van Stephen schreef een open brief aan alle politieke partijen met de simpele vraag: Waarom?

Stephen (14) zit in de derde klas gymnasium van het Corderius College in Amersfoort. Op 4 september hoort hij dat hij lijdt aan acute lymfatische leukemie. Hij krijgt chemotherapie en kan tenminste zes maanden niet naar school, omdat zijn weerstand te laag is. „Maar Stephen kan nog wel leren”, zegt zijn vader Bob Skocpol.

Zijn zoon maakt aanspraak op thuisonderwijs via een zogenoemde ’rugzak’ (persoonsgebonden financiering) voor langdurig zieke kinderen. Het probleem waar de familie op stuit: onnodige bureaucratische rompslomp bij het aanvragen van dit rugzakje.

Skocpol: „Het heeft mij een maand gekost om alle papieren bij elkaar te krijgen. Er moesten lange vragenlijsten worden ingevuld, er moest een psychologische verklaring komen, een verklaring van de artsen, van de school. Vervolgens wordt getoetst of de benodigde papieren er zijn en dan geeft een commissie een oordeel.”

Skocpol krijgt tot zijn verbazing te horen dat het 8 tot 16 weken kan duren voor er antwoord komt. Terwijl zijn zoon thuis onderwijs nodig heeft, niet alleen om bij te blijven, maar ook ’als afleiding en daginvulling’. „Waarom volstaat een brief van de arts niet?”

Het ging sneller: vorige week kwam de goedkeuring, dat is na zeven weken. „Maar nu geldt voor de ambulante begeleiding die daarvan gefinancierd wordt weer een wachtlijst van zes maanden.” Toch is er hoop, vervolgt hij. De school gaat een docent naar Stephen sturen die hem wellicht eenmaal in de week begeleidt. „We hopen dat dit binnenkort kan beginnen.”

Intussen heeft de school bovendien geregeld dat Stephen geholpen wordt door Eduniek, een instelling die begeleiding van zieke leerlingen verzorgt. Vorige week is er voor het eerst iemand geweest.

Ook al komt het onderwijs voor Stephen nu op gang, toch schreef Skocpol de politiek een brief. „Ik hoop daarmee het beleid een beetje menselijker te maken, tenminste voor de honderd à tweehonderd gezinnen per jaar die te horen krijgen dat hun kind leukemie heeft.”

De procedure voor de rugzak van Stephen ’is niet helemaal goed gegaan’, reageert desgevraagd een woordvoerster van het ministerie van onderwijs.

Alleen een onderwijskundig rapport van de school en een medische verklaring hadden voldoende moeten zijn voor de commissie om een oordeel te geven, stelt zij. De ouders begrijpen dit commentaar niet. „Zonder een psychologisch rapport was onze aanvraag zeker niet in behandeling genomen, is ons gezegd.”

De minister wil na 2010 een zorgplicht voor gehandicapte en zieke leerlingen invoeren, dat zal problemen waar de familie Skocpol tegenaan gelopen is voorkomen, denkt de woordvoerster.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden