'Rommelig' Kijkduin wil weer de familiebadplaats van weleer worden

Afgelopen zomer waren ze er ineens: de kinderen en jongeren waar Kijkduin al zo lang op hoopte. Ze kwamen alleen niet voor het strand, maar voor de vele bijzondere Pokémons die in de badplaats 'rondliepen'.

Donderdagavond presenteerde Den Haag plannen om Kijkduin weer de familiebadplaats van weleer te maken. Het rommelige winkelcentrum wordt opgeknapt, en het Atlantic Hotel uitgebreid. Ook komen er zo'n duizend woningen bij.

West 8, het bureau van landschapsarchitect Adriaan Geuze, maakte de ontwerpen. Daarmee begon hij al in 2009, maar de crisis vertraagde de plannen aanzienlijk. Tussen het strand, de woningen en de boulevard, ligt in totaal een hoogteverschil van vier meter. Geuze: "Binnen die ruimte moet je bedenken waar de entrees komen van de parkeergarages, de fietsenstalling, hoe de boulevard loopt en waar je zicht hebt op de zee." Ingewikkeld? "Niet voor ons, dat is ons werk."

Scheveningen, dat een kilometer of vijf noordelijker ligt, werd de afgelopen jaren al opgeknapt. Qua klinkers en trappen zal Kijkduin op zijn grote broer gaan lijken. Ook zullen er net als in Scheveningen veel meer duinplanten in het straatbeeld opduiken, waar nu nog tegels liggen.

Toch verschillen de twee badplaatsen, zegt Geuze: "Scheveningen is stedelijker en mondainer. Kijkduin wordt in alles fijner en kleinschaliger. In de oude bebouwing gaan we ook meer steegjes creëren, die we verbinden met de boulevard. Zodat je vanuit de stad makkelijk het strand bereikt." Want Scheveningen is voor toeristen en dagjesmensen, Kijkduin trekt vooral ook veel bezoekers uit de stad zelf.

Volgend voorjaar wordt de boulevard van Kijkduin aangepakt. De werkzaamheden zullen duren tot 2022.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden