Romano 2.0 levert veelzijdig album af

POP

Daniel Romano

Mosey

(New West / PIAS)

***

Na twee albums in de marge trok Daniel Romano met 'Come Cry With Me' volstrekt onverwacht de aandacht van een jonge generatie die vermoedelijk geen idee had van het bestaan van Hank Williams en George Jones, Romano's grote voorbeelden. Hij weigerde zijn stijl 'country' te noemen, bang als hij was verward te worden met collega-adepten als Taylor Swift, die het genre wat Romano betreft geen eer aandoen. Als alternatief bedacht hij 'mosey', een niet-bestaand woord dat het inmiddels tot albumtitel geschopt heeft. Poseerde hij voorheen met cowboyhoed en al dan niet ironische snor, tegenwoordig loopt hij erbij als een jonge Bob Dylan. Dat is niet voor niets. Hij verbreedde zijn horizon, liet behalve Dylan ook Beatles, blues, soul en Gainsbourg toe en zo werd 'Mosey' zijn meest veelzijdige album tot nu toe. Het levert een aantal rijk georkestreerde popsongs op, waarvan 'Sorrow' en 'Valerie Leon' het meest geslaagd zijn. Wanneer sfeer en thematiek (de liefde en alle verdriet dat daarbij hoort) samenvallen, komt Romano 2.0 minder fraai uit de verf. Powerballad 'One Hundred Regrets Avenue' is om te janken, maar niet zoals Romano het bedoeld heeft.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden