Rolo wint de beste reclame aller tijden

Ster-directeur J.C. Smeekes samen met Loeki de Leeuw in 1987. Beeld anp
Ster-directeur J.C. Smeekes samen met Loeki de Leeuw in 1987.Beeld anp

"Nanananana. Bedenk goed wat je met je laatste ...'' Heel veel mensen kunnen deze zin moeiteloos afmaken, en zien ook gelijk de reclame voor zich waarbij een jongetje een olifant plaagt en deze olifant jaren later wraak neemt door hem - inmiddels een volwassen man - met zijn slurf een flinke mep te geven. Deze reclame van het snoep Rolo uit 1996 is vandaag verkozen tot de winnaar van de Ster Gouden Loeki Aller Tijden.

Dat reclame niet altijd vervelend hoeft te zijn, bewijst de Gouden Loeki. Vanavond bestaat de Ster precies vijftig jaar en ter ere hiervan reikte Ster een speciale editie van de reclameprijs uit. De beste twaalf reclamespotjes uit de afgelopen vijf decennia maakten kans op het gouden beeldje.

Volgens de jury staan deze commercials 'in ons collectieve geheugen gegrift' en zijn ze 'bepalend voor een tijdperk en pareltjes die de tand des tijds glansrijk hebben doorstaan'.

Een onafhankelijk panel koos een top vijftig, waaruit een vakjury weer twaalf reclamespotjes nomineerde. Het oudste genoneerde reclamespotje was van Fiat, uit 1983. De nieuwste, van Telfort, komt uit 2012. Onder de genomineerden zijn zeven spotjes die al eerder de Gouden Loeki wonnen in de afgelopen jaren.

Loeki de Leeuw vrolijkte van 1979 tot 2004 de Ster-reclames op in korte filmpjes. Hij sprak weinig, maar de uitspraak "asjemenou" werd beroemd. Loeki was ook buiten Nederland bekend: hij staat als mascotte van het themapark Huis ten Bosch, vlakbij Nagasaki.

Bekijk hieronder de winnende reclame en een overzicht van de genomineerden.

De andere genomineerden:

Pietertje - Calvé
Lesley (12) speelde Pietertje toen hij zes was. Bijzonder dol op pindakaas is hij niet en van voetballen heeft hij - net als Pieter van den Hoogenband - geen kaas gegeten.

Walk-in Fridge - Heineken
Maker Cor den Boer wist "wat hem te doen stond" toen zijn vrouw tijdens de verbouwing van hun huis trots aan haar vriendinnen haar nieuwe inloopkast liet zien.

Goeiemoggel - KPN
Maker Pim Kok koos de visserijbranche om "het idee van lompheid, van die grote knoestige handen van vissers die niet subtiel op de toetsen van hun telefoon kunnen drukken."

Der Rudi - Heineken
Olaf Malmberg, oftewel skileraar Rudi, schreef een eigen nummer naar aanleiding van de reclame en trad de afgelopen jaren op bruiloften en aprés skifeesten op. Hij is nog steeds te boeken.

undefined

Klok - Centraal Beheer Achmea
Het eerste filmpje van 'Even Apeldoorn bellen' kwam uit 1986 en heette 'Dinosaurus.' In 2012 verscheen de 52ste reclame, met als titel 'Birdie'.

Petje Pitamientje - Calvé
Laurens Bon (1980) zei in 1983 zijn tekst verkeerd en maakte van 'vitamientjes' het woord 'pitamientjes'. In combinatie met zijn pet werd de reclame 'Petje Pitamientje' gedoopt.


De overige reclamespotjes van de top twaalf zijn:

Bommetje - De Melkunie
Lekker lang bellen - Telfort
Met de Fiat Panda lach je iedereen uit - Fiat
Stoplicht - Fruitjoy
Zwanen - KLM

Bekijk ze op de de website van de verkiezing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden