Rolmodel, niet alleen voor Obama's dochters

Opeens was daar Beyoncé. Op 13 december ontplofte internet, crashte digitale muziekwinkel iTunes en haastte de serieuze muziekpers zich om het onverwacht uitgebrachte album de hemel in te prijzen. De Muzikale Gebeurtenis van 2013: veertien songs, zeventien videoclips, zonder enige vooraankondiging. Het naar haarzelf vernoemde album van de Amerikaanse popzangeres Beyoncé werd het snelst verkopende digitale album ooit.

Het is een ongelijke strijd met de concurrentie, merkte een recensent op na de release van dat vijfde soloalbum. Daarmee werd niet alleen het 44-koppige team bedoeld dat had meegewerkt, maar ook Beyoncé zelf. Die niet alleen simpelweg (heel erg goed) kan zingen, maar ook gemakkelijk overweg kan met gospel tot funk, met soul tot hiphop.

Ook niet onbelangrijk: net als concurrenten Miley Cyrus, Katy Perry, Rihanna, of Lady Gaga schaamt 'Bey' zich niet haar seksualiteit in te zetten om muziek te verkopen. In woord en beeld. Maar wel als trotse, zelfbewuste grootverdiener. Barack Obama zegt geen beter rolmodel voor z'n dochters te kennen. Een moderne feministe. Toch?

Aan schijnwerpers went de in Houston geboren Beyoncé Knowles (32) al vroeg. Haar eerste talentenjacht wint ze op haar zevende, niet lang hierna begint ze met vriendin Kelly Rowland een meidengroepje waaruit Destiny's Child zou ontstaan, dat eind jaren negentig doorbreekt. Als de r&b-formatie na enkele monsterhits uiteenvalt, gaat Beyoncé door met succesvolle soloalbums. In 2008 trouwt ze met Shawn Carter, de rapper Jay-Z, van wie ze in 2012 bevalt van dochter Blue Ivy.

Seksualiteit, moederschap, een gelukkig huwelijk: het komt allemaal samen op dat laatste album. Net als dat feminisme. En toen het gejubel over die onverwachte plaat optrok, brandde de discussie los. Is Queen B. wel dat gedroomde feministische rolmodel?

Tuurlijk: in albumopener 'Pretty Hurts' beklaagt ze zich over de druk op vrouwen om perfectie na te streven. In 'Flawless' sampelt ze het pleidooi van de feministische Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie. In januari verschijnt een kort essay getiteld 'Gendergelijkheid is een mythe'. Was getekend, mevrouw Knowles-Carter. En laten we ook niet de Destiny's Child-girlpower van oude hits als 'Independent Woman' en 'Survivor' vergeten.

Maar tegelijkertijd plakt ze de naam van haar echtgenoot op haar wereldtournee. Passen haar met seks gelardeerde teksten prima in de vrouwonvriendelijke hiphop- wereld. En rapt manlief Jay-Z op Beyoncé's album over cake die Anna-Mae gewoon moet opeten: een weinig subtiele verwijzing naar de mishandeling van Tina door Ike Turner. Als Beyoncé deze tekst op de uitreiking van de Emmy's wulps meezingt, blijft er in de ogen van feministische bloggers weinig over van Beyoncé's moderne feminisme.

Tja. Cynici zouden haar inconsequente strijd voor gendergelijkheid gewoon pragmatische pr van een slimme zakenvrouw noemen. Maar Queen B. blijft een rolmodel, niet alleen voor Obama's dochters, maar ook voor een twee keer uitverkocht Ziggo Dome. Dat vanavond en morgenavond kan rekenen op een spectaculaire show, met seksualiteit, en ongetwijfeld veel vrouwelijk bewustzijn.

in het nieuws omdat ...

...de superster met haar Mrs. Carter Show World Tour vanavond en morgenavond net als een jaar geleden een uitverkocht Ziggo Dome aandoet.

'Respect, ze heeft zoveel bereikt'
Chantal van Baarde (22) kon op het laatste moment nog kaartjes krijgen. Via Marktplaats. Ze is al fan sinds het eerste album. "Je kunt de nummers lekker meezingen in de auto. Ik haal niet alle noten hoor, maar ik doe mijn best." Ze heeft zin om haar heldin te zien. "Beyoncé is echt een toffe vrouw. Ze heeft zo veel bereikt, daar heb ik echt respect voor. En ze heeft gewoon een kind en een man. Ze komt nooit negatief in het nieuws. Ze houdt haar privéleven op de achtergrond. Gelukkig krijgen haar fans zo nu en dan wel een foto te zien van haar dochtertje."

'Ik wil net zo stoer zijn als Beyoncé'
Dounia el Omari (19) geloofde er niets van toen haar beste vriend opeens aankwam met twee tickets. Ze was hysterisch blij, want ze is al acht jaar fan. "Beyoncé is een stoere vrouw die zich niet laat bespelen door mannen. Dat wil ik ook zijn. Ze is mooi en sexy, en ze strijdt voor meer vrouwen op topfuncties. Beyoncé gedraagt zich in tegenstelling tot andere artiesten volwassen. Ze houdt haar privéleven zoveel mogelijk apart. In al haar muziek zegt ze: laat jezelf niet bespelen. Kom voor jezelf op. Ik zing het altijd met haar mee: "I'm not bossy, I'm the boss."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden