Roerende dienstmeid die doet denken aan het Melkmeisje

Magistraal, gedurfd, indrukwekkend, op zijn best, prachtig, hoge kwaliteit, waardevol, meesterwerk, uniek, topstuk....

Tjonge, jonge, kan het een onsje minder? Die gedachte komt op bij het lezen van alle superlatieven in het jubelende persbericht van Dordrechts Museum over zijn nieuwste aanwinst. Ook directeur Peter Schoon verslikt zich haast in de overtreffende trappen als hij dit schilderij van Cornelis Bisschop beschrijft: 'Een verbluffend mooi schilderij, met een gedurfde compositie en een indrukwekkend perspectief, het is Bisschop op zijn best'.

En laat hij nog gelijk hebben ook. Dit ís - om nog maar een superlatief uit de kast te halen - een weergaloos schilderij, waar je niet op uitgekeken raakt. De blikvanger is natuurlijk de dienstmeid, die in opperste concentratie in een pan met saus staat te roeren. Ze laat zich niet afleiden door al dat grut om haar heen. Je ziet ze denken: even bij de les blijven, anders komen er klontjes in de saus of brandt de boel aan. Door die verstilde pose doet ze ook denken aan het beroemde 'Melkmeisje' dat Johannes Vermeer zo'n vijf tot zeven jaar eerder schilderde. Heeft Bisschop afgekeken bij Vermeer? Dat is onwaarschijnlijk, ook omdat Bisschop tijdens zijn leven veel succesvoller was dan Vermeer. De rollen zijn later omgedraaid. Vermeer is nu wereldberoemd, terwijl Bisschop een relatief onbekende schilder is. Maar in zijn tijd had hij een grote reputatie, in binnen- en buitenland. De Zonnekoning Lodewijk XIV bezat een werk van hem en de koning van Denemarken vroeg hem om zijn hofschilder te worden. Door zijn vroege dood kwam het er niet van.

Bisschop werkte bijna zijn hele leven in Dordrecht. Zijn zelfportret is al sinds 1887 een van de topstukken van Dordrechts Museum. Op een veiling van Sotheby's in Londen dook dit tot nu toe onbekende werk eind vorig jaar op. Het museum kon het kopen met steun van de BankGiro Loterij en de Vereniging Rembrandt.

Gerestaureerd en van een nieuwe lijst voorzien is het nu voor het eerst voor het publiek te zien.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden