Roel van de Weijer 'Filmmaken kost liefde, pijn, tijd, moeite en geld'

"Een tijdlang was ik gefascineerd door lucid dreaming: terwijl je droomt ben je je bewust van de droom én kun je die sturen. Ik las erover, maar het ontbrak me aan de zelfdiscipline om me erin te trainen. Sinds ik met film werk is die interesse minder: droom en film zijn één voor mij. Ik hou erg van films die, zoals in een droom, een werkelijkheid tonen met een onderstroom: iets klopt er niet. Makers als David Lynch en Darren Aronofsky ('Black Swan') zijn meesters in zulk onbehagen.

Ik ben opgeleid als civiel ingenieur, heb havens gebouwd in China en Zuid-Afrika, en voor Artsen zonder Grenzen in India gewerkt. Eenmaal terug in Nederland wilde ik iets met film, al lang m'n passie. Met filmmaker Floris Parlevliet probeerde ik een korte film van de grond te krijgen. We dachten: waarom niet crowdfunden? We hadden maar 10.000 euro nodig.

Gek genoeg kregen we heel veel aandacht, ook van de pers: het was precies in de tijd dat er grote bezuinigingen op cultuur werden aangekondigd. Dat de kunstwereld, net als iedereen, moet inleveren: oké. Maar dat de politiek kunst diskwalificeert als linkse hobby: afgrijselijk. Het moment bleek dus perfect, maar crowdfunding is van alle tijden. De sokkel onder het Vrijheidsbeeld is ooit zo gefinancierd, na een oproep in een New Yorkse krant. De gemiddelde bijdrage was 15 dollarcent.

Veel mensen willen dolgraag iets met film, omdat ze iets hebben met de maker, het onderwerp of met de glamour. Wij faciliteren de koppeling tussen filmliefhebbers en makers die van een film dromen.

Kyteman had in vijf dagen het geld voor een clip. George Sluizer, die in 1993 door de dood van River Phoenix 'Dark Blood' moest stilleggen, heeft de film kunnen afmaken. Mensen die 500 euro hadden gedoneerd mochten naar de première, ze stonden te glúnderen op de rode loper. Hoe fantastisch is dat?

Crowdfunding groeit snel, ook internationaal, maar ik denk niet dat het een hype is. Ik geloof in het mecenaat. Vroeger gaven mensen aan de kerk, of een goed doel. Toch is anoniem doneren aan het Prins Bernhard Cultuurfonds iets anders dan persoonlijk betrokken zijn bij een filmproject dat nog van de grond moet komen. Misschien hangt het samen met individualisering, en de behoefte aan controle. Ik denk ook dat mensen beseffen dat ze verantwoordelijk kunnen zijn voor cultuur.

De gunfactor is belangrijk: een filmmaker met een persoonlijk, oprecht verhaal gun je dat het lukt. Het mooie is: crowdfunding laat zien hoeveel liefde, pijn, tijd, moeite en geld er bij filmmaken komt kijken. Het is niet 'even tien dagen draaien'. Het is geen hobby. Filmmakers zijn professionals die hun werk doen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden