Rode kaart stimuleert leraren

Leerlingen van het Piter Jelles Montessori in Leeuwarden vinden dat de meeste leraren er goed lesgeven. Toch staat de school, die in de Trouw-bijlage ¿Schoolprestaties¿ al jaren slecht scoort, onder verscherpt toezicht van de onderwijsinspectie. (FOTO REYER BOXEM)Beeld reyer boxem

Het Piter Jelles Montessori in Leeuwarden is volgens de onderwijsinspectie ’zeer zwak’. De nieuwe directeur wil daar ’cum laude’ van maken.

Zo op het oog is het Piter Jelles Montessori in Leeuwarden een gewone, vrolijke, volle school. In de pauze schuifelen drommen leerlingen voetje voor voetje door de hal, ze rommelen bij hun kluisjes of kopen een kaartje voor het schoolfeest.

Maar onder die gewone schooldrukte tikt een bom: samen met 25 andere scholen staat het Piter Jelles Montessori sinds kort op de rode lijst van de onderwijsinspectie. Die beoordeelde de vwo-afdeling als ’zeer zwak’ en de theoretische leerweg van het vmbo als ’zwak’. De school, die ook al jaren slecht scoort in de Trouw-bijlage ’Schoolprestaties’, staat nu onder verscherpt toezicht.

Dat vonnis van de inspectie is natuurlijk niet leuk, zegt Henk Tameling, die aan het begin van dit schooljaar werd benoemd als directeur. Toch oogt hij, in zijn ruime, lichte werkkamer, niet verslagen maar strijdbaar. Zijn ambitie: „Over vijf jaar moet het Piter Jelles ’cum laude’ zijn.”

Om dit doel te bereiken, maakt Tameling een plan dat hij vlak na Kerst aan de docenten zal presenteren. Maar eerst boog hij zich over deze vraag: Hoe is het mogelijk dat de school – die bekendstaat als gezellig, cultureel en goed in persoonlijk contact – op andere vlakken zo slecht presteert? Tameling zoekt het antwoord in een turbulente geschiedenis van fusie en bestuurlijke conflicten. Tien jaar geleden ontstond het Piter Jelles Montessori na samenvoeging van een vernieuwende mavo en een traditionele havo/vwo-school. De managers waren zo druk met bestuursperikelen, zegt Tameling, dat zij geen oog meer hadden voor het onderwijskundige proces.

Een deel van de docenten worstelde intussen met de nieuwe montessorikoers van de gefuseerde school. Zij hadden ’de beste bedoelingen’, maar geloofden niet echt in de didactiek, aldus Tameling. „De vrijheid van Maria Montessori is hier verworden tot vrijblijvendheid.”

Uit het inspectierapport blijkt dat het onderwijs in de onderbouw niet goed aansluit op de bovenbouw. Ook dat probleem is tot de fusie te herleiden, zegt Tameling: de oude scholen van vóór de fusie bleven ’eilandjes’ in de nieuwe school. Onderbouwdocenten waren nauwelijks op de hoogte van wat hun collega’s in de bovenbouw deden.

Dat bracht Tameling tot een eerste, eenvoudige maatregel om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren: hij stelde de ouderwetse sectievergadering weer in. „Docenten moeten weer met elkaar gaan praten over hun prachtige vak.”

De nieuwe directeur heeft nog veel meer ideeën, zo blijkt uit een flip-over in de hoek van zijn kamer. Daarop staan uitdrukkingen als ’een schepje erbovenop’, ’gewenst gedrag’ en ’het beste uit jezelf halen’.

Docenten die dat willen, krijgen een coach, er komen extra begeleidingsuren voor leerlingen in de ’zwakke vakken’, het leerlingenverzuim wordt nu beter geregistreerd. Van herinvoering van de schoolbel tot afschaffing van het predikaat ’montessori’: wat Tameling betreft staat alles ter discussie. „Ik wil het debat stimuleren hier op school.”

Daarmee heeft hij de steun van de docenten, zegt Jan Lammert Prinsen, roostermaker, docent Fries en lid van de medezeggenschapsraad: „Ik heb de indruk dat iedereen er nu de schouders onder zet.” Volgens hem heeft de rode kaart van de onderwijsinspectie óók een positieve kant: „Je kunt ervan uitgaan dat hier nu heel hard gewerkt wordt.”

Op het weblog van Tameling kunnen leerlingen ideeën voor de verbetering van de school aandragen.

(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden