Rock & roll bij McDonald's in Best

Verbaasd kijkt het meideke op tegen de levensgrote replica van Marilyn Monroe in de vitrine, midden in het restaurant. De door de verticale luchtstroom opwaaiende zomerjurk wordt, net als toen, op die vliegtuigtrap, schalks tot aanvaardbare hoogte teruggehouden. Het kind draait aarzelend om de kast heen benieuwd naar de achterzijde van het wassen beeld, maar de op haar gerichte blikken bederven het tafereel en ze snelt betrapt terug naar het tafeltje waar haar ouders met de Big Mac-menu's zitten te wachten. Daarnaast, uit de Wurlitzer-juke box, klinkt Buddy Holly.

Ruim een maand is hij nu open, de eerste Rock 'n' Roll McDonald's op het Europese vasteland. Daar, langs de A-2, bij het Brabantse Best, is bij aanrijden van het bijzondere aan deze schakel in de hamburgerketen weinig te merken. Of het moet de Elvis Presley-boulevard zijn, die de klant langs de McDrive voert. O ja, en het turqouise autoportier dat als 'kunstwerk ' voor de ingang ligt opgebaard. Van een klassieke Cadillac, schatten we, en dat blijkt correct, alleen zaten we fout op het jaar: 1966. De Cadillac, vele malen bezongen in rock 'n' roll-klassiekers, door Chuck Berry bijvoorbeeld, en rijdend symbool van de rockin' fifties. Want dat is het thema van de McDonald's in Best, 'back to the fifties'. Het restaurant is ingericht in jaren-vijftigstijl. Naast Marilyn Monroe, de muziek uit de Wurlitzer, de attributen aan de muur, uit zich dat zelfs in de plantenkeuze: forse woestijncactussen, zoals in het zuiden van de Verenigde Staten, Tennessee, Texas. Ja, de cactus is rock & roll. En in het meubilair natuurlijk, de stoelen, de krukken, de tafeltjes. Naar vorm en kleur dan, veel turquoise, roze en rood. Pastelkleuren, en even vraag je je af of het niet wat ruiger had gemoeten, want zo was rock & roll toch.

De uitbaters van de hamburgerjoint hebben de zaak naar eer en geweten a la jaren vijftig aangekleed. Peter en Nelly van Gelder, hij 39, zij 41, zijn verklaarde fans van het tijdvak, van de muziek vooral. Ze zijn al franchisenemers van een andere, 'gewone' McDonald's in Woensel, een paar kilometer verderop. En toen ze de kans kregen een tweede McDonald's erbij te franchisen, besloten ze van deze iets buitengewoons te maken. Het kostte weinig moeite McDonald's hoofdkwartier in Amsterdam mee te krijgen. De originele invulling van het aloude McDonald's-credo, 'food, folks and fun', sloeg daar wel aan. De Van Gelders kregen de vrije hand, maar het moest wel goed gebeuren, stijlvol, in alle opzichten, eersteklas materiaal, geen rotzooi. En het moest natuurlijk voldoen aan de universele standaardeisen van McDonald's, die als overal elders de infrastructuur van het terrein, bebouwing, riolering, lichtreclames voor zijn rekening neemt, en ook voor de keuken een wet van Meden en Perzen hanteert.

Ze hadden al een fifties-McDonald's-restaurant gezien in Chicago, de hoofdstad van het McDonald's-imperium, maar daar was het een beetje een allegaartje, vonden ze. De McDonald's daar stond bomvol, van allerlei memorabilia uit de jaren vijftig en replica's van The Beatles, jaren zestig dus, tot een complete Corvette Stingray. Hier, in Best, wilden ze meer eenduidigheid, meer ruimte ook, en wat was er mooier dan van je hobby je inrichting te maken.

En bovendien sloot dat aan bij de tijd waarin McDonald's zijn eerste hamburgerrestaurant opende. In 1955 was dat, in Death Planes, Chicago, home of the burger. Nelly van Gelder komt er net vandaan, terug van veertien dagen 'bijscholings'colleges aan McDonald's universiteit. Typisch Amerikaans, een hamburgerhogeschool, met leerstoelen als management, verkooptechnieken, kwaliteitsbewaking, naam, faam en smaak, kortom alle kanten van de McDonald's-hamburger. Want een Big Mac en al wat daaraan vastzit moet hetzelfde smaken, hetzelfde eruitzien en hetzelfde gepresenteerd worden, all over the world. Maar carte blanche dus voor Peter en Nelly van Gelder. En zo gingen ze aan de slag om via hun Haagse contact, Bennie's Fifties, spullen uit de jaren vijftig op de kop te tikken. Uit de Verenigde Staten voornamelijk, zoals het meubilair, en de originele en puntgave Vendoautomaat van Coca-Cola, die overigens slechts als opluistering dient. Zo kwamen ze ook aan replica's van gouden platen van Elvis, 'Teddy Bear'/'All shook up' uit 1957 en een LP met nummer een hits, plus zijn eerste hitsingle 'Heartbreak Hotel'. Die sieren de muren, net als die fameuze prent van Guy Peelaert uit de bundel 'Rock Dreams' van Nik Cohn, Elvis achter de counter van Phillies-ijssalon, met als verlaten clientele slechts Marilyn Monroe, Humphrey Bogart en James Dean. Gestorven helden, aan de Boulevard of Broken Dreams.

In de No Smoking-section het front van een Chevrolet Bel Air, ook al zo'n absoluut jaren-vijftigsymbool, met als nummerplaat Tennessee 1 - Elvis - Memphis. Verderop een zeefdruk van Herman Brood, een zelfportret van Neerlands Rock 'n' Roll junkie in een McDonald's. Een geschenk van de firma bij de opening, waarbij - hoe kan het ook anders - rocker van het eerste uur, Peter Koelewijn, optrad.

Waardering ook bij de rockers anno nu, getuige de Mac to Mac Drive van afgelopen zondag, waarbij de Eindhovense Lighttown Cruisers - Hot Rods, Yanks, Kustoms en Harleys - in zo'n veertig old timers uit vervlogen jaren de tocht maakten van de McDrive in Veldhoven naar Best. Uiteraard kregen ze een Big Mac met toebehoren van de zaak.

Maar ook de 'gewone' McDonald's-ganger reageert positief. Een zakenman op doorreis en frequent McDonald's-klant in den lande zegt speciaal voor dit fenomeen naar Best te zijn omgereden. En hij vindt het prachtig, de entourage, de muziek. Alleen jammer dat het voedsel niet op traditioneel jaren-vijftig-wijze wordt geserveerd, maar dat laat de firma nou eenmaal niet toe, begrijpt hij.

Bij het verlaten draait de Wurlitzer Fats Domino's 'Red Sails in the Sunset', en een moderne Honda Civic draait de Elvis Boulevard op richting afhaalloket. Het is jammer, zeggen de Van Gelders, dat de opening nu net tegen de winter is gevallen, in de vrieskou is het moeilijk buiten activiteiten te organiseren die in het tijdsbeeld passen. Maar straks in het voorjaar en van de zomer, ze zien het al helemaal voor zich. Zondagse rock & roll-concerten, en op zo'n zwoele zomeravond een Drivein bioscoop, waarbij het eten op rolschaatsen wordt geserveerd. Er zit heel wat acher een broodje hamburger in Best. Maar voorlopig komt eerst Sinterklaas op bezoek, in traditionele outfit, ja.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden