Robeco beëindigt outsourcing-contract voortijdig

(Novum/Dow Jones) - Robeco Direct nv beëindigt voortijdig haar overeenkomst met Ordina nv door een verschil van inzicht over het doelplatform waarop de backoffice-processen van Robeco door Ordina verwerkt zouden gaan worden. Dit maakt de IT-dienstverlener woensdag voorbeurs bekend, zonder financiële details te geven.

"Ordina en Robeco hadden op meerdere vlakken verschillen van inzicht, en niet alleen over de software", zo verklaart een woordvoerder van de ict-dienstverlener. Omdat de partijen nog met elkaar in gesprek zijn, wil ze niet verder op de breuk ingaan. "Andere klanten zijn wel tevreden."

Het BPO-contract, waarbij de backoffice-processen van Robeco voor sparen en beleggen uitbesteed werden aan Ordina, werd getekend op 12 februari 2007. Ordina meldde toen dat het contract een waarde vertegenwoordigde van circa EUR85 miljoen met een looptijd van tien jaar. Vorig jaar en dit jaar staan in het teken van de overgang van onze bestaande klanten naar het nieuwe gestandaardiseerde platform.

De voortijdige beëindiging van het contract met Ordina door Robeco is een teken dat de business process outsourcing of BPO-activiteiten van het bedrijf 'nog niet helemaal soepel lopen', zegt analist Wing-Yen Choi van Theodoor Gilissen. De reden voor de opzegging is niet duidelijk, maar mogelijk was de dienstverlening van Ordina 'nog niet goed genoeg' om te voldoen aan de doelen van de opdrachtgever, stelt de analist die een buy advies heeft.

Volgens analist Wim Gille van ABN Amro is de contractbreuk zeer negatief nieuws, omdat de geloofwaardigheid van het BPO-platform verder wordt aangetast en het moeilijker wordt nieuwe klanten te krijgen. Robeco heeft het contract opgezegd na een meningsverschil over de functionaliteit, de technologie en de overgang naar het nieuwe BPO-platform, waar Robeco begin 2010 op zou overgaan, zo stelt de analist.

In 2004 startte Ordina met zijn business process outsourcing of BPO-activiteiten. Op operationeel niveau werd in 2007 een verlies geleden van EUR 4,6 miljoen, kosten die onder meer gemaakt werden voor het opstarten van het contract met Robeco Direct. Ordina verawcht ook in 2008 nog verlies te maken met zijn BPO-activiteiten om in 2009 de omslag naar winstgevendheid te maken. Ordina investeert flink in zijn BPO-initiatief. De omzet uit deze activiteiten groeiden in 2007 met 83% naar een omzet van EUR36,8 miljoen. Daarmee neemt het inmiddels ruim 5,5% van de totale omzet voor zijn rekening. Behalve met Robeco Direct sloot Ordina in 2007 ook een BPO-contract gesloten met BNG en Reaal Verzekeringen.

Robeco Direct is nog niet bereikbaar voor commentaar.

Rond 10.45 uur noteert het aandeel Ordina op het Damrak 6,6% lager op EUR9,81. De Midkap gaat dan 1,7% lager.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden