Recensie

Robbie Williams is nog zeker geen vergane glorie

Pop is entertainment, dat heeft Williams uitstekend begrepen, maar dat wil nog niet zeggen dat muziek meteen bijzaak is.Beeld ANP

Concertrecensie
POP
Robbie Williams
The Heavy Entertainment Show Tour
Goffertpark, Nijmegen
★★★☆☆

Je moet het Robbie Williams nageven. Er zijn maar weinig popsterren met het lef om op te komen met een eigen invulling van het Britse pseudo-volkslied 'Land of Hope and Glory', en tegelijkertijd zichzelf zo genadeloos belachelijk te maken. Het charisma van de ex-Take Thatter is nog groter dan het publiek, dat zich dinsdagavond zo'n 60.000 fans sterk verzamelde in het Nijmeegse Goffertpark, voor Williams’ Nederlandse bezoek tijdens de The Heavy Entertainment Show Tour.

Het is die juiste mix van bravoure en zelfspot waarmee hij het publiek door de avond heen sleept, niet de soms wat plichtmatige uitvoering van zijn nummers. Pop is entertainment, dat heeft Williams uitstekend begrepen, maar dat wil nog niet zeggen dat muziek meteen bijzaak is.

Dat steekt zeker in het begin. Écht grote hits heeft de popster al tijden niet gehad, recentere nummers als ‘The Heavy Entertainment Show’ van het vorig jaar verschenen gelijknamige album, bijbehorende single ‘Party Like a Russian’ en Take That-reüniesingle ‘The Flood’ slaan een beetje dood (“was dit eigenlijk wel een hit hier, Holland?”). Ondertussen loopt Williams zich als een bokser warm, gestoken in zwart hemd en een soort kilt, die maniakale grijns over het gezicht. Het is zijn oprechte eerbetoon aan George Michael (‘Freedom 90’, en wat is die band trouwens goed) en ‘Come Undone’ waarna de show halverwege de hoogte ingaat.

Tekst loopt door onder afbeelding

Beeld ANP

Hoewel: de scheet- en seksgrappen zijn wat plat, het medley-meezing-intermezzo nogal zouteloos, en een enkel rondje in een rondvliegende bokshandschoen (jawel) als enige gimmick in deze ‘heavy entertainment show is ook nogal summier. Je ging al niet voor Williams’ zangkwaliteiten naar een concert, maar zijn vocale gebreken worden pijnlijk duidelijk wanneer de achtergrondzangeressen het deel van Kylie Minogue overnemen in ‘Kids’. Maar wát een goed popnummer is dat eigenlijk, evenals ‘Feel’, ‘Rock DJ’, en natuurlijk, in de toegift, door het Goffertpark als één man meegezongen – ‘Angels’.

Stuk voor stuk wereldhits, alleen wel meer dan 15 jaar oud. Toch voorkomt Robbie Williams met speels gemak voor vergane glorie versleten te worden. Ook al worden de jaren zichtbaarder, 43 nu, ook al maakt hij van verschillende rustmomenten in de show gebruik om zittend uit te puffen. Neil Diamonds ‘Sweet Caroline’, uitgevoerd nog wel met Williams’ vader, komiek Pete Conway, leunend op een sofa voorop de catwalk? Bij iedere artiest zou dit vervallen tot schmaltzige kermismuziek voor in de sportkantine. Maar bij een Robbie Williams-concert is dit duet oprecht mooi. De etterbak komt er gewoon mee weg. Topvermaak.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden