Ritme van de telefoonloze dag

Nederlanders zijn de haastmaatschappij moe, de individualisering beu en bang voor het verlies van sociale binding. Werk en status komen niet langer op de eerste plaats, ze hebben nieuwe aandacht voor oude waarden als gemeenschapszin. In een zomerserie belicht Trouw de kentering. Aflevering 3.

'Dit is het antwoordapparaat van CB-Media. Vandaag is het woensdag en dan nemen we de telefoon niet op, dan doen we even niet mee aan het altijd-maar-bereikbaar-zijn. We werken wel, maar in rust en stilte. Voor noodgevallen zijn we bereikbaar per fax en e-mail, of u kunt inspreken. Morgen bellen we u dan terug.'

Een communicatiebedrijf dat even onbereikbaar wil zijn. Directeur-eigenaar Cees Brinkhuizen heeft de boodschap op het antwoordapparaat met zijn mediagenieke stem - Van Mierlo-timbre - zelf ingesproken. Ze wordt op deze stille woensdagmorgen op verzoek voor de verslaggeefster afgespeeld, want tijdens het bezoek klinkt slechts eenmaal een telefoon. Deze blijkt te behoren bij een firma in een belendend kantoor. Na anderhalf jaar is de clientèle er al helemaal aan gewend: in Hilversum nemen ze de telefoon niet op. Dus niemand belt.

Uit de kamer van Cees Brinkhuizen klinkt zachte klassieke muziek, de baas zelf werkt zijn e-mailpot bij. Want helemaal onbereikbaar, dat is CB-Media nu ook weer niet. ,,Die e-mail vangt natuurlijk wel een deel van de contacten op'', zegt Brinkhuizen. ,,Toch proberen we ook dat niet te overdrijven. Wat ik wel heb ervaren, is hoe bloedmoeilijk het is om, als je aan een klus bezig bent, toch niet gauw even de telefoon te pakken.''

CB-Media is een klein bedrijf dat zich bezighoudt met onder meer mediatrainingen, de organisatie van congressen, en het ontwerpen van campagnes. Het werd twaalf jaar geleden opgericht door Brinkhuizen nadat deze voormalige Brandpunt-journalist en oud-hoofdredacteur van de Twentse Courant uit de directie van de KRO was vertrokken. ,,Ik was ongeschikt voor die job.'' CB-Media is volgens zijn eigen folder gespecialiseerd in 'milieu, economie, arbeidsverhoudingen, klassieke muziek en geloof'. In diezelfde folder wordt de onbereikbaarheid op woensdag prominent uitgedragen: 'We houden dan onze wekelijkse rustdag (of beter gezegd: een rustige werkdag). We telefoneren dan niet, we vergaderen niet, praten zo min mogelijk met elkaar, gaan niet naar opdrachtgevers'.

Het idee werd eind 1999 geboren tijdens een etentje, waarmee een zeer drukke periode werd afgesloten. Brinkhuizen: ,,Een van de dingen die toen gezegd werden was dat we moeten proberen niet meer in de weekenden door te werken. Waarop anderen zeiden dat ze op zo'n zaterdag eigenlijk het lekkerst werkten, zo ongestoord door telefoon, vergaderingen en bezoekers. Op hetzelfde moment hebben we met elkaar bedacht: zouden we dat dan niet door de week kunnen regelen, zo'n dagje rustig doorwerken?''

,,Je krijgt alleen maar leuke reacties'', zegt Evelien de Gooijer, die al tien jaar bij CB-media werkt en onder meer de telefoon opneemt. Ook zij is juist bezig een e-mailtje af te maken. ,,Iedereen zegt: het lijkt me heerlijk zo'n dag, maar bij ons zou het niet kunnen.''

De Gooijer vindt het heerlijk zo ongestoord te kunnen werken, al is de woensdag daarmee niet meteen een dag waarnaar ze uitkijkt. ,,Op woensdag doe ik de boekhouding, rekeningen maken en zo. Dat is niet mijn favoriete werkje. Maar ik denk wel dat ik het zou missen als we het afschaften. Het zijn kleine dingetjes, die het plezierig maken. Het is heel stil, bijna alsof er niemand is. Je kunt nu rustig tussen de middag even het dorp in, er hoeft niemand op de telefoon te letten. In het begin stond het antwoordapparaat op donderdag vol boodschappen, maar dat is inmiddels ook afgelopen, want iedereen weet het.''

Brinkhuizen: ,,Mijn vierjarige kleinzoon komt vaak op woensdag naar kantoor. Hij weet dat hij me op deze dag gemakkelijk kan verleiden om naar de dierentuin te gaan.'' Volgens Brinkhuizen is de telefoonstilte zo plezierig en tegelijk eenvoudig, dat het hem verbaast dat het idee geen navolging heeft gevonden. ,,Ik geloof dat er een keer een Belgisch bedrijf gebeld heeft om informatie, maar daar is het bij gebleven.''

,,Het gaat niet zozeer om die zwijgende telefoon'', zegt Brinkhuizen, ,,maar om het doorbreken van die hectiek. Ons initiatief is niet heilig of zo. Je moet het niet overdrijven - het is maar een kukeldingetje. Maar er ontstaat een ander ritme in je dagen. En je merkt dat je echt streng moet zijn voor jezelf want die snelle communicatie, het 'tuut-tuut Overtoom', is in onze genen gaan zitten. Alle opdrachtgevers willen snel-snel-snel. In het begin durfde ik daar niet tegen in te gaan - ik ben de zoon van een middenstander - maar tegenwoordig zeg ik: dan moet je maar naar een ander gaan.''

Tammo Hoeksema, die juist bij CB-Media binnenkwam toen de woensdag-rustdag werd ingevoerd, dacht aanvankelijk dat het een grap was. Nu hij er anderhalf jaar werkt, prijst hij de variatie in zijn werkweek. Al voegt hij er meteen aan toen dat, doordat hij ook nog in deeltijd werkt, de praktische organisatie wel eens lastig is. De vraag of er inhoudelijk ook winst geboekt wordt, doordat er beter werk wordt afgeleverd, is lastig te beantwoorden, meent Hoeksema. ,,Je kunt dat niet meten. Maar het feit dat je lastige zaken naar een rustig moment kunt doorschuiven, daar hebben we wel baat bij, denk ik.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden