Rinkelende mobieltjes in de rekenles

Op de Nederlandse basisscholen is woensdag de Grote Rekendag gehouden. De dag moet kinderen enthousiast maken voor rekenen en wiskunde.

„Juf, de klok van mijn telefoon loopt niet gelijk met die van de computer! Dan gaan ze straks niet tegelijk af.” In groep 8a van de Da Costaschool in Rotterdam is het rumoerig. Niet zo vreemd, want het gebeurt niet elke dag dat de juf vraagt of iedereen zijn mobieltje áán in plaats van uit wil zetten.

Maar deze woensdagmorgen verloopt anders dan anders. De klas doet mee aan de Grote Rekendag, en dit jaar is het thema ’tijd’. Veertien kinderen hebben hun mobiele telefoon in de hand, waarvan ze de wekker op negen uur zetten. Op een scherm voorin de klas staat een grote klok afgebeeld: zullen alle alarmsignalen precies om negen uur afgaan?

De kinderen kijken verwachtingsvol naar het scherm. Om negen uur gaat er hier en daar een mobieltje af, maar een groot geluidskoor blijft uit. Dat wekt even teleurstelling, die direct plaatsmaakt voor verbazing. „Jullie kunnen het onderwerp vandaag wel raden”, zegt juf Pia Poot tegen de klas. „We gaan het hebben over tijdsverschillen.”

De Grote Rekendag wordt dit jaar op initiatief van het Utrechtse Freudenthal-instituut voor de zesde keer gehouden. Het instituut doet onderzoek naar hoe het onderwijs in rekenen, wiskunde en natuurwetenschappen verbeterd kan worden. De Grote Rekendag moet basisschoolleerlingen enthousiast maken voor de exacte vakken.

„We willen met de Rekendag creativiteit bij de leerlingen stimuleren”, zegt Ronald Keijzer, projectleider bij het Freudenthal-instituut. „In de klas wordt dagelijks gerekend, dat voelt soms als een sleur. Op een dag als deze zien de kinderen bovendien eens op een andere manier hoe rekenen terugkomt in de maatschappij.”

Docente Pia Poot is het daarmee eens. Ze noemt de thema-dag ’verfrissend’. „Het laat de kinderen ervaren dat rekenen veel meer is dan sommetjes maken. Het mooie is dat het vooral de zwakke rekenaars een impuls geeft. Doordat de leerlingen niet het beeld hebben dat ze rekenen, hebben ze er veel meer plezier in. Nu zien ze op een leuke manier dat je rekenen ook tegen kunt komen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat of achter internet zit.”

De laagdrempelige presentatie slaat aan in de klas. De jongens Abdel en Nadir leggen samen uit hoe tijdsverschil werkt. Abdel draait, staand op een stoel, rondjes. Hij speelt voor de gelegenheid de aarde. Zijn klasgenoot Nadir verbeeldt de zon en staat roerloos tegenover hem. Het principe van de aarde die om de zon draait, wordt de kinderen met humor duidelijk gemaakt.

„Ik vind dit veel minder moeilijk dan de gewone rekenles”, vertelt de 11-jarige Mitchell. „Normaal moet je in je eentje sommen maken. Maar het is een stuk gezelliger om met een groepje te zijn.”

Dat vindt ook Tina (11). „Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik nu sommetjes moet uitrekenen. Dan lijkt het gelijk minder moeilijk.”

Daar is het volgens Pia Poot allemaal om te doen. „Je ziet dat kinderen die rekenen moeilijk vinden, met sommen maken gauw afhaken. Nu voelen ze geen druk om te presteren, omdat ze echt geboeid zijn en kunnen ’spelen’ met de materie. Dat komt hun prestaties zeker ten goede. Maar niet alleen die van hen. Als docent geeft een nieuwe benadering je ook weer een opkikker om het beste uit de kinderen te halen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden