Rijzende ster Nickelodeon

De commerciële kinderzender Nickelodeon wordt steeds beter bekeken in Nederland.

Inmiddels kan Nickelodeon trots melden dat ze in de maand juni de best bekeken kinderzender van Nederland was. Op zich zegt dat weinig, een maandje marktleider zijn betekent nog niet dat je de concurrenten Zappelin en Fox Kids voor altijd van je hebt afgeschud, maar het past wel in het beeld dat Nickelodeon vertoont sinds juli vorig jaar. Toen besloot het station voortaan 24 uur per dag kinderprogramma's uit te zenden. Ook al worden de nachtuitzendingen – met 'Calimero' en 'De Bereboot' om halftwee 's nachts – hooguit bekeken door eenzame slapelozen en dronken studenten, overdag doet Nickelodeon het goed bij de doelgroep, de kijkertjes tot 12 jaar. Het blok voor peuters bijvoorbeeld, 'Nick Jr.', startte in januari en wordt goed bekeken. 'Blue's Clues', 'Oswald' en 'Dora' (leerzaam, maar tenenkrommend nagesynchroniseerd) scoren.

Exclusief voor ons land is het succes van Nickelodeon niet. De kinderzender is te zien in 149 landen, wat een bereik inhoudt van zo'n 300 miljoen huishoudens. De zender werd in 1979 in de Verenigde Staten opgericht met een voor een commercieel station opvallend idealistisch idee: het station zou kinderen een plek geven om hun eigen wereld te creëren en hun fantasie te gebruiken. Die aanpak heeft Nickelodeon geen windeieren gelegd. In de twintig jaar na oprichting werden talloze tv-series ontwikkeld en produkten als 'merchandising' de winkels ingejaagd. Met de prullaria van programma's als 'Spongebob' en 'Rocketpower' wordt miljoenen verdiend. Opdat de kinders hun 'eigen' wereld kunnen creëren: die van Nickelodeon.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden