Rijkswaterstaat niet positief over 130 km/u

Doorstroming zal niet verbeteren, wegen minder veilig

Rijkswaterstaat lijkt weinig positiefs te verwachten van het experiment met 130 kilometer per uur. De doorstroming zal niet verbeteren, weggebruikers zullen lagere limieten niet accepteren en de volgtijden tussen voertuigen worden korter .

Dat staat in de 'Evaluatie 130Dynamax', die Trouw via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur verwierf. Het document gaat over de nulmeting die minister Schultz van Haegen (infrastructuur) de Tweede Kamer beloofde en biedt richtlijnen voor de eindevaluatie van het plan.

Rijkswaterstaat hield zich tot dusverre op de vlakte over het experiment. De ANWB en het Openbaar Ministerie lieten zich al wel kritisch uit.

Over het veronderstelde effect op de verkeersveiligheid is Rijkswaterstaat helder. 'De verhoging [...] leidt tot grotere snelheidsverschillen en dat maakt de weg onveiliger.'

Opvallend is de hypothese dat 'de volgtijden korter zullen worden bij een hogere maximumsnelheid, aangezien mensen vermoedelijk dezelfde volgafstand zullen houden.'

Of de hypotheses kloppen, moet blijken uit de eindevaluatie. Die wordt uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau en bestaat uit een korte meting van zes weken en een langere meetperiode van drie maanden. De evaluatie begint één maand nadat de snelheid is verhoogd. Voor de Afsluitdijk is die 1 april begonnen.

Voor het meten van de snelheid, gebruikt Rijkswaterstaat zogeheten meetlussen in de weg. De verwachting is dat het aantal overtredingen daalt op plaatsen waar 130 gereden mag worden. Daar staat tegenover dat mensen mogelijk minder geneigd zijn om zich in de spits aan een limiet van 100 km per uur te houden.

Om te bepalen of weggebruikers genoeg afstand houden, stelt Rijkswaterstaat voor camera's te gebruiken. 'Afhankelijk van de kosten kan besloten worden om deze onderzoeksvraag niet te beantwoorden', wordt hier echter aan toegevoegd.

In het rapport staat niet op basis van welke criteria het experiment als mislukt moet worden beschouwd.

Het overschrijden van de geluidseisen, zal dat niet zijn. Als de grens bereikt dreigt te worden, wordt onderzocht welke extra maatregelen nodig zijn.

Ook wordt duidelijk dat door een toename van het aantal verkeersongevallen de proef niet als mislukt beschouwd hoeft te worden. Rijkswaterstaat vindt de looptijd (acht maanden) te kort om een betrouwbare vergelijking met eerdere jaren te maken.

Gemiddeld valt er per tracé per jaar één dode en raken er veertien mensen ernstig gewond. Per geval wordt bekeken of een ongeluk te maken had met de hogere snelheid.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden