Rijkswaterstaat mag pompen, A4 kan open

Minister blij, tegenstanders blijven kritisch: oplossing Rijkswaterstaat niet duurzaam

Een brede strook nieuw asfalt waarop je niet mag rijden. Kan het frustrerender? Minister Schultz begrijpt de automobilist als geen ander. "Ik weet dat veel weggebruikers die nu op de A4 rijden reikhalzend uitkijken naar het moment dat de weg die ze nu al zien liggen, wordt opengesteld. Wat mij betreft gaat dat nu zo snel mogelijk gebeuren", zei ze gisteren.

De minister van infrastructuur en milieu is blij met het besluit van het Hoogheemraad van Delfland, dat Rijkswaterstaat gisteren een gewijzigde watervergunning verleende. De wegbeheerder mag dagelijks 1,45 miljoen liter water wegpompen om het verdiept aangelegde deel van de 7 kilometer lange snelweg door Midden-Delfland droog te houden. Dat is ruim drie keer zoveel als met de oude vergunning.

Conclusie: het ontbrekende stukje A4, tussen Delft en Schiedam, waar alles bij elkaar 57 jaar over is getwist, kan open. Rijkswaterstaat had de obstakels op de Ring Rotterdam en bij Delft het liefst nog deze week opgeruimd en de weg komende vrijdag al willen opstellen, maar Schultz houdt nog een slagje om de arm. "We zitten in de afrondende fase", zegt ze.

Van uitstel is geen sprake, verzekert haar woordvoerster. Eerder zei de minister dat wat haar betreft de weg nog voor de jaarwisseling opengaat, maar voor het zover is moet duidelijk zijn dat de oplossing die Rijkswaterstaat bedacht voor het grondwater bij Schipluiden uitvoerbaar is.

Aanvankelijk was Rijkswaterstaat van plan het weggepompte grondwater te lozen via de Nieuwe Waterweg. Boeren waren bang dat het veenweidegebied daardoor zou verdrogen en inklinken, de gemeente Midden-Delfland maakte bezwaar omdat ze verzakkingen en schade aan huizen vreesde. Groningse toestanden dus.

Rijkswaterstaat belooft nu het grondwater door middel van 'retourbemaling' terug in de grond te pompen. Dat heeft het hoogheemraadschap overtuigd. Maar de tegenstanders van het eerste uur wijzen erop dat deze techniek nog niet is bewezen. "Wij hadden liever gezien dat Rijkswaterstaat een duurzame oplossing had voorgesteld, namelijk het funderen van de weg met een betonnen ondergrond", aldus voorzitter John Witjes van de Stichting Batavier, die controleert of alle afspraken over inpassing van de snelweg worden nagekomen.

Die inpassing - onder meer met de verdiepte ligging bij Schipluiden, een onderdoorgang voor dieren, een waterverbinding waarop je kunt kanoën of schaatsen en maatregelen tegen sluipverkeer - is het resultaat van de integrale aanpak waarmee toenmalig gedeputeerde Marnix Norder begin deze eeuw het volkomen vastgelopen debat over de A4 weer vlot trok.

"Het scheelt draagvlak, tijd en geld als je het zo doet", zegt Norder terugkijkend. "Hadden we dat niet gedaan, dan waren de bezwaarmakers dwars blijven liggen tot de weg in een tunnel van 7 kilometer had gelegen, en dat zou veel duurder zijn uitgepakt."

Door met alle betrokkenen aan tafel te gaan zitten en 'iedereen uit zijn comfortzone' te halen, bereikte Norder een wederzijds belang tussen voor- en tegenstanders van de snelweg. De A4 zoals hij er nu ligt is 'wel heel veel relatieve winst', erkent Henk Tetteroo, die eerst 35 jaar actie voerde tegen de weg en daarna vijftien jaar constructief meedacht. "Maar het blijft een enorme aanslag op het gebied."

Dwarsligger Tetteroo werd vorig jaar benoemd tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau. "Bijzonder", constateert hij, maar het heeft hem niet milder gemaakt in zijn kritiek. "De asfalttak bij Rijkswaterstaat denkt nog steeds als in de jaren zestig en zeventig, toen nieuwe wegen synoniem waren met vooruitgang. En minister Schultz toonde zich aan tafel bij Jeroen Pauw onlangs trots op de hoeveelheid asfalt die dit kabinet heeft aangelegd. De groei van de automobiliteit staat nog altijd niet ter discussie. En ze hebben niet geleerd van de integrale aanpak bij de A4 Midden-Delfland. Kijk maar naar hoe het Blankenburgtraject - de verbinding van A15 en A20 ten westen van Rotterdam - er wordt doorgedrukt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden