Rijksmuseum opent Philipsvleugel

Monumentale 'Bredase muur' van twintig meter lang is ook weer te bewonderen

Het was bijna niet voor te stellen, na alle uitstel- en vertragingsdebacles waar het Amsterdamse Rijksmuseum tot de heropening in april 2013 mee worstelde. Toch gaat vijf maanden eerder dan gepland, op 1 november, het laatste deel van het museum, open voor publiek.

Tijdens de tien jaar dat het grote museum dicht was, diende de Philipsvleugel als permanente tentoonstellingsruimte voor de meesterwerken van de collectie. De Rijks-renovatie-architecten Cruz en Ortiz maakten het met subtiele ingrepen tot een fris bijgebouw.

Trots sprak directeur Wim Pijbes gisteren de verzamelde pers toe in het nieuwe gedeelte. "Nederland krijgt er een nieuw museum bij - dat mag u zo noteren." Toch is dat nieuwe museum enkel toegankelijk via de hoofdingang van het al bestaande museum.

De oude wenteltrap heeft plaatsgemaakt voor een rechte trap naar de bovenverdieping, waar tien zalen ruimte bieden aan wisselende tentoonstellingen.

Die over 'de late Rembrandt' - oorspronkelijk gepland als openingstentoonstelling - opent op 12 februari 2015.

Tot die tijd is er de tentoonstelling 'Modern times', over fotografie in de twintigste eeuw, te zien. Later volgen onder andere tentoonstellingen met landschapstekeningen, kostuum- en modeprenten en een tentoonstelling over 'Dick Bruna -- de kunstenaar'.

Op de benedenverdieping meer fotografie: iedere drie maanden is er een nieuwe selectie uit de eigen collectie te zien, nu met het nieuwste werk van fotograaf Hans van der Meer.

Voor de jaarlijkse foto-opdracht van het Rijksmuseum, dit jaar in het teken van 'de grenzen van het koninkrijk', fotografeerde Van der Meer het grensgebied tussen Nederland en België, tussen Cadzand en Vaals.

Daarachter ligt de gerestaureerde Chinese lakkamer die een dochter van Frederik Hendrik en Amalia van Solms in 1695 in haar Friese paleis installeerde. Ook is in de nieuwe Philipsvleugel de zogeheten 'Bredase muur' van twintig meter lang blootgelegd.

In 1890, vijf jaar na de voltooiing van de bouw van het Rijksmuseum, zette architect Pierre Cutuin een extra gebouwtje neer. Dit 'Fragmentengebouw' bestond uit onderdelen van monumenten uit heel Nederland, die kort daarvoor op de oorspronkelijke plaats gesloopt waren, zoals ook een muur uit het stallencomplex van het Kasteel van Breda, een bijzonder voorbeeld van zestiende-eeuwse Renaissance in Nederland.

Deze wand van het Fragmentengebouw verdween bij latere uitbreidingen van de vleugel achter een voorzetwand, vanaf nu is hij dus weer te bewonderen.

Een luxe restaurant, onder leiding van sterrenkok Joris Bijdendijk, bevindt zich ook in de vleugel, maar is juist alleen vanaf de straat toegankelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden