Rijke Chinezen azen op Franse topwijnen uit de Bordeaux

(Trouw) Beeld AFP
(Trouw)Beeld AFP

Rose-Marie Fonseca zucht diep als het woord ’Chinezen’ valt. „Er is sprake van een heuse invasie”, zegt ze, terwijl ze behoedzaam de vijf proefglazen op het houten wijnvat inschenkt.

Marijn Kruk

Fonseca runt een wijnkelder in het stadje Margaux, centrum van het gelijknamige wijngebied in de Médoc. De betere Bordeauxwijnen komen hier vandaan. Sommige daarvan mogen de prestigieuze titel premier Grand Cru classé voeren.

„De toeristen gaan nog wel”, aldus Fonseca. „Irritant zijn vooral de handelaren. Die tonen geen enkele belangstelling voor de minder beroemde wijnen en lopen direct door naar het rek van Château Margaux.” Dat is verreweg de beroemdste wijn uit Margaux.

Ergerlijk vindt ze ook de manier van handel drijven. „Ze proberen altijd af te dingen, roepen dan dat ze op internet goedkopere flessen hebben gezien. Maar hoe vaak zijn die wel niet verscheept, vraag ik me dan af.”

Het is geen geheim dat de Franse wijnexport al jaren daalt. De concurrentie van goedkope wijnlanden als Zuid-Afrika en Chili is groot. Opmerkelijk is dat met name de grote wijnen uit de Bordeauxstreek daarvan geen hinder ondervinden. Sterker nog, zeker de wijnen uit de betere jaren gaan voor recordprijzen de deur uit.

Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de Chinese markt. De Kamer van Koophandel van de stad Bordeaux raamde dat de uitvoer naar China de afgelopen vijf jaar met bijna veertig procent is gestegen.

Voor de wijnhandelaren is dat goed nieuws. Maar een keerzijde is er dus ook. „Natuurlijk, ik verdien er goed aan”, zegt Fonseca. „Maar de lol is er af. Chinezen hebben geen enkel respect voor de eeuwenoude wijncultuur.”

Fave Wong begrijpt die ergernis wel. „Het gaat de nieuwe rijken in China er niet zozeer om wat ze kopen, maar om de maatschappelijke status die daaraan verbonden is.” Wong (25) is werkzaam bij een Frans handelshuis in Bordeaux dat zich richt op de Chinese markt. „In zekere zin is een Château Margaux te vergelijken met een tas van Louis Vuitton of een parfum van Chanel. Het is een prestigekwestie, de smaak en de tradities erachter doen er minder toe.”

Niet vreemd, benadrukt ze; Chinezen kennen geen wijntraditie. „China produceert zelf nauwelijks wijn”.

Maar volgens Aurélien Valance van wijnhuis Château Margaux is het slechts een kwestie van tijd eer ook de Chinezen de grote wijnen uit de Bordeauxstreek op hun werkelijke waarde zullen leren schatten. „Vergelijk het met de Verenigde Staten. Dat was dertig jaar geleden ook onontgonnen gebied. Tegenwoordig ontkomt niemand in de wereld meer aan de ratings van Robert Parker.” Parker is een gezaghebbende Amerikaanse wijncriticus die wijnen indeelt op een schaal van 0 tot 100.

Valance schat dat de Chinese markt goed is voor dertig procent van de afzet van Château Margaux. „Al doen primeurs (zie kader) het beduidend slechter. Het idee dat je nu een wijn betaalt en die pas over anderhalf jaar in huis hebt, gaat er nog niet helemaal in. Het moet allemaal direct leverbaar zijn.”

Een paar keer per jaar reist Valance naar China om seminars te geven. „We gaan dan langs bij liefdadigheidsdiners in Peking en organiseren proeverijen voor restauranthouders en lokale wijnverkopers.” Volgens Valance is het onzin dat de Chinezen blind zijn voor de tradities en cultuur die met wijn verbonden zijn. „Denk aan de theeplantages, die zijn in veel opzichten te vergelijken met wijngaarden. Ook daar gaat het om uiteenlopende rassen en grondsoorten. En daarbij: Chinezen leren snel.”

Het gaat de nieuwe rijken in China vooral om de status die is verbonden aan een dure wijn. (FOTO AFP) Beeld AFP
Het gaat de nieuwe rijken in China vooral om de status die is verbonden aan een dure wijn. (FOTO AFP)Beeld AFP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden