Rijden zonder spoorboekje: geen problemen

De NS en Prorail zijn tevreden over de eerste dag van de proef met het rijden zonder spoorboekje. „Er waren geen penibele situaties.”

Het rijden zonder spoorboekje heeft de Nederlandse Spoorwegen gisteren geen noemenswaardige problemen opgeleverd. Dat zegt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. „Er hebben zich volgens onze verkeersleiders en vervoerders geen penibele situaties voorgedaan. Het is goed gegaan, voor zover we tot nu toe hebben vernomen.”

De NS en ProRail zijn daarom vooralsnog tevreden over de proef, die de hele week wordt genomen op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven. Mocht deze een succes worden, dan zou vanaf 2011 permanent zonder spoorboekje gereden kunnen worden. Elke tien minuten vertrekt er dan op dit traject een trein.

Normaal rijden op weekdagen in beide richtingen vier treinen per uur op deze drukke route. De Spoorwegen twijfelen of dit aanbod in de toekomst wel voldoende is. De NS en ProRail beschouwen het zogenoemde spoorboekloos rijden als een oplossing. Eerdere plannen mislukten echter omdat die niet te combineren waren met het goederenvervoer.

Voor reizigers op de stations zijn de hele week extra servicemedewerkers aanwezig. Bij overgangen waar de spoorbomen vaker sluiten, staan verkeersregelaars. De hulpdiensten zijn geïnformeerd over de beperkingen.

Sommige gemeenten vreesden grote verkeersproblemen door de toename van treinen op het traject. In een plaats als Boxtel rijden bijvoorbeeld elke dag 550 treinen voorbij. De Brabantse gemeente ligt precies op een knooppunt van de sporen tussen noord en zuid en oost en west. Toch bleven ook hier grote problemen uit, al stonden automobilisten op de dubbele kruising aan de Tongeresestraat soms wel minuten te wachten voor gesloten bomen en rode lichten. Maar een chaos werd het niet.

Volgens wethouder Wim van Erp, die zelf een kijkje kwam nemen, was de drukte gisterochtend beperkt, omdat in het zuiden nog niet alle vakanties voorbij zijn. Hij denkt bovendien dat inwoners vanwege de berichten alternatieve routes en overwegen hebben gekozen. De woordvoerder van ProRail weet nog niet of de drukte op alternatieve routes inderdaad is toegenomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden