Rijden er straks echt onbemande vrachtauto's bij Zwolle?

De proef met onbemande vrachtauto's in de buurt van Zwolle. Beeld ANP

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) ziet het als een opsteker voor de transportsector: onbemande trucks die zwaar transport door Europa gaan doen. Als een soort trein moeten ze over het trans-Europese transportnetwerk (TEN-T) gaan trekken, van distributiecentrum naar distributiecentrum. In de voorste truck zit een hoogopgeleide chauffeur die functioneert als een soort piloot, gevolgd door een colonne van onbemande trucks.

De chauffeur staat continue in contact met het commandocentrum die de trein nauwgezet volgt. Sneller en slimmer, het transport van de toekomst, is te lezen het document 'Visie 2025' van de Amsterdam Logistics Board. Vandaag start een proef in de omgeving van Zwolle. Kunnen we daar dan vanaf nu 'spooktrucks' aantreffen op de rondweg? En hoe veilig is dat eigenlijk?

Welnu, voorlopig treffen we nog helemaal geen spooktrucks aan rond Zwolle, of op andere plekken in Nederland. Het plan lijkt vooral een verre toekomstvisie en is doorspekt met termen als 'toegevoegde waarde', 'naadloze connectiviteit' en 'mensen maken het verschil'. Maar de transportsector is er nog helemaal niet klaar voor.

Volgens Walther Ploos van Amstel en Dick van Damme, lectoren bij het Urban Technology programma van de Hogeschool van Amsterdam, ontbreekt vooralsnog de veilige de techniek en infrastructuur, is er geen ruimte voor de benodigde distributiecentra, en zijn de hoogopgeleide mensen niet beschikbaar. Er zal eerst flink moeten worden geïnvesteerd.

Groei en investeringen
Het gaat overigens wel goed met de transportsector in Nederland. Vooral het transport over de weg groeide over heel 2014. Maar de concurrentie van de goedkope vervoerders uit de Oostbloklanden ligt op de loer. "Maar dat is niet erg", zegt Erik van Zwam, chef economie van Trouw. "We moeten uiteindelijk toch toe naar een high-end economie. De investering die wij doen in het ontwikkelen van de techniek die de onbemande vrachtauto mogelijk maakt, is waar onze kracht zit."

In de toekomst zullen robots veel van het werk in de transportsector overnemen. Je ziet de ontwikkelingen zowel bij transport over water, door de lucht als over land. En dat levert een verschuiving van banen op: er gaan laagopgeleide banen verloren, maar er komen hoogopgeleide banen voor terug. Nederland heeft al bewezen vooral op het gebied van technologische ontwikkelingen mondiaal een belangrijke bijdrage te leveren.

Dat is, volgens Van Zwam ook de reden van minister Schultz inzet op deze proef. "Of die onbemande vrachtauto's er in deze vorm ooit zullen komen is maar de vraag, maar de techniek die wordt ontwikkeld kan wel degelijk van belang zijn voor de broodnodige innovatie van de transportsector", zegt Van Zwam. "Aan de techniek die we ontwikkelden voor de Deltawerken hebben we ook goed verdiend. En als ons land de techniek voor onbemand vervoer kunnen ontwikkelen, heb je een moneymaker eerste klas in handen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden