Rijbaarheid

De auto-Rai begint donderdag dus is het zaak om je als autoliefhebber vast voor te bereiden. Dat kon mooi op zaterdagmiddag omdat verschillende zenders een compleet automenu hadden samengesteld met programma’s die allemaal op elkaar aansloten. Wat dat betreft denken de programmeurs – door concurrentie gedwongen- steeds beter met de kijker mee. Als je goed op de tijd lette kon je zo van RTL 5 via RTL 4 naar de KRO schakelen zonder meer dan vijf minuten te missen. ‘AutoXperience’ (RTL 7 en 5) was op de belangrijkste autoshow van Europa, die van Genève. Het programma wordt gepresenteerd door de coureursbroers - en nou komt het - Tim Alfa Coronel en Tom Romeo Coronel.

De Romeinen zouden zeggen ‘nomen est omen’ – de naam is een voorteken.

Net als de meeste makers van autoprogramma’s denken de Coronels dat iedereen die van auto’s houdt een man is. Dat is ook vaak zo maar zij bedoelen échte mannen. Mannen die bij het noemen van de naam bumper direct aan de boezem van een vrouw denken. Bij koplampen is het al hetzelfde liedje om van uitlaten maar te zwijgen. De knalrode Alfa Romeo 159 die Tim Coronel liet zien had zelfs twee uitlaten en dat noemt hij dan ‘dubbel gepijpt’.

Na het reclameblok – met een UPC-spotje waarin een echte man darts zit te kijken terwijl gesuggereerd wordt dat hij met zijn mediabox een pornofilm opneemt – schoof ik, nimmer uit het veld geslagen, weer hoopvol aan voor deel 2. Die hoop werd gevoed toen de voice-over meldde dat er ‘in Geneve genoeg valt te zien’.

Dat klopte: een laag uitgesneden badpak, een zwoel kijkende miss Zwitserland en toen pas de altijd opwindende Daihatsu Cuore.

Snel naar ‘RTL Autowereld’. Dat maakte het Rai-gevoel wel enigszins los door zonder seksistische opsmuk een paar nieuwe modellen te tonen. Allard Kalff en Michael Pilarczyk presenteren met Autowereld een redelijk serieus automagazine en geven relevante informatie over het enige dat je weten wil: prijzen, motoren, hoe de auto rijdt, hoe de auto er uit ziet en of er veel in kan.

De rubriek waarin een verslaggever in de Amsterdamse PC Hooftstraat op zoek ging naar exclusieve auto’s was een aangenaam extraatje. Niet alleen vanwege de mooie Jensen Interceptor die erin voorkwam, ook door de excentrieke eigenaar die achter het stuur zat.

Het beste Nederlandse autoprogramma is ‘PK’. Daar heb je niets aan als je goed geïnformeerd naar de Rai wil maar wel als je moe wordt van termen als ‘rijbaarheid’, ‘de sporen geven’ of ‘het vooronder’. Bas van Putten (P) en Rob Kamphues (K) zijn meer van de zinloze vergelijkingen, lollige tests en puberale wedstrijdjes. Deze keer moest de arme Citroën Berlingo het bijvoorbeeld opnemen tegen de enorme Cadillac Escalade. Hij kwam niet eens zo slecht weg.

Bij PK straalt er plezier en liefde vanaf. Maar wat ook al heel wat is in die wereld: je wordt behandeld als autoliefhebber en niet als geilneef.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden