Richtlijnen tegen de rotondeverwarring

Beeld ANP - Erik van 't Woud

Rotondes en kruispunten, je weet in Nederland nooit wat je ervan moet verwachten. Soms krijgen fietsers voorrang, soms niet. Soms zijn er twee of drie rijbanen op één rotonde, soms gewoon een. Verwarrend, maar vooral gevaarlijk voor het verkeer. CROW, het kennisplatform van verkeer, overhandigde daarom vandaag een boekje met nieuwe richtlijnen aan minister Schultz.

Bijna de helft, 44 procent, van alle verkeersongelukken waarbij mensen ernstig verwond raken, gebeurt op een kruispunt binnen de bebouwde kom. Daarom gaf het ministerie van Infrastructuur en Milieu opdracht voor het opstellen van het boekje met richtlijnen, dat vandaag werd overhandigd aan minister Schultz.

Door rotondes en kruispunten allemaal op dezelfde manier in te richten, weet een automobilist wat hij nadert en hoe te handelen. Nu zijn er op veel rotondes en kruispunten afwijkingen. Door de markering op de weg, haaientanden en rijrichtingsscheiding te verduidelijken worden rotondes en kruispunten overzichtelijk.

"Door de jaren heen zijn er veel verschillende rotondes ontstaan, waardoor niet meer duidelijk is wat de automobilist nadert. Door die verwarring gebeuren ongelukken. De situatie moet veiliger worden gemaakt", zegt Boender, projectmanager bij CROW. Als voorbeeld van die verwarring noemt hij kruispunten met middeneilanden.

Volgens Boender is de voorrang van fietsers op rotondes het belangrijkst, als je het verkeer veiliger wil maken. "Eigenlijk moet de regel zijn: fietsers op een rotonde binnen de bebouwde kom krijgen voorrang. Buiten de bebouwde kom is dat niet nodig."

Niet verplicht
De reden dat de richtlijnen echt nodig zijn, is volgens Boender dat gemeentes het ontwerp van rotondes en kruispunten zelf mogen bepalen. "Dat is heel verwarrend. De richtlijnen zijn nu niet verplicht, maar door steun van de minister, gemeentes en provincies wordt het wel verplichtér", zegt Boender. De richtlijnen gelden in eerste instantie voor rotondes en kruispunten die nieuw gebouwd worden. Zodra bestaande kruispunten en rotondes onderhoud krijgen, worden daar ook de nieuwe aanpassingen doorgevoerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden