Riccardo Chailly maakt Brahms en Zemlinsky tot een feest

Herhaling vanavond en zondagmiddag in Amsterdam, uitzending via radio 4 op 17 maart.

Ondanks zijn grote muzikale ideeenrijkdom kwam Brahms er in zijn eerste serenade niet goed uit. De puur symfonische behandeling van het - te lange - eerste deel ruilde hij in de volgende delen in voor een steeds kamermuzikaler benadering in kortere vorm. Er zit een overvloed aan prachtige solistische trekjes in, vooral voor de hoorns en de houtblazers.

Chailly benadrukte het Mendelssohniaanse karakter van deze muziek en wist het daarmee van de ondergang te redden. Wat al snel kan ontaarden in langdradigheid of wrevel over te beperkte uitwerking van het melodische materiaal, ving hij op in subtiele klankschilderingen in een prachtig volgehouden zangerigheid. De musici lieten daarbij zoveel staaltjes groot vakmanschap horen, dat alleen daardoor deze uitvoering al een feest werd. Het stuk kreeg een allure die ik er nooit eerder in gehoord heb.

Voor Zemlinsky heeft Chailly in Amsterdam al vaker een lans gebroken, maar nooit eerder zo overtuigend als in diens meesterwerk, de Lyrische Symfonie voor sopraan, bariton en groot orkest. De sensuele gloed van deze muziek, de ingetogen beschouwelijkheid ook, de laatromantische en toch zeer twintigste eeuwse klankpracht ervan weet hij met het voor dit genre optimaal toegeruste orkest schitterend bloot te leggen. Een meesterlijk meeslepende uitvoering, waar de solisten Alessandra Marc en Hakan Hagegard zich met hun perfect toepasselijke stemmateriaal en groot stijlgevoel volkomen natuurlijk voegden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden