Riccardo Chailly geniet van publiek dat met de muziek van Tsjaikovski meeklapt

PEKING - “Wanneer komt Wang Jian nu? Weet je wel dat dat een Chinees is, die met dit orkest speelt. Hij is nog heel jong en erg goed”, fluisterde iemand uit het publiek zondagavond tijdens het optreden van het Concertgebouworkest in de Grote Hal van het Volk in Peking. De luisteraar had duidelijk het programma niet goed gelezen, want de Chinese cellist Wang Jian speelde maandagavond pas in Peking, tijdens een uitverkochte voorstelling in de kleinere zaal van het Theater van de 21ste eeuw. Voor het Concertgebouworkest was dit het derde en laatste concert dat ze tijdens deze tour in China gaven. Het was een geslaagde afsluiting, want voor het eerst speelde het orkest in een zaal met goede akoestiek en voor een publiek dat bestond uit muziekkenners.

“In Shanghai waren we onderdeel van een kermis”, zo grapten enkele orkestleden. Daar speelde het orkest in een gymnasium, waar het geluid was versterkt door luidsprekers. De grote concerthal die in Shanghai wordt gebouwd en China's trots moet worden, is nog niet af. Niet alleen liet de akoestiek te wensen over in Shanghai, de muziek van een kermis die naast het stadium werd gehouden, was binnen hoorbaar. En het Chinese publiek had nog niet helemaal het juiste 'concertgedrag', zo vonden de musici. Ze hoorden tijdens hun optreden zo af en toe een pieper afgaan of een colablikje omvallen.

Ook in de Grote Hal van het Volk ging er het een en ander mis. Een gedeelte van het publiek begon tijdens ieder rustpunt in de muziek te klappen. Anderen renden al naar de deuren voordat het orkest de kans kreeg een toegift te spelen. Toen het dat toch deed, kwamen sommigen weer terug. Een toegift uit de 'Notenkraker' van Tsjaikovski maakte de luisteraars zo enthousiast, dat ze massaal mee begonnen te klappen. Dit tot grote vreugde van dirigent Riccardo Chailly. De Italiaanse dirigent had net de vorige dag tijdens een persconferentie verklaard dat hij hield van dialoog. Hij had het over 'gevoel van opstandigheid' in een van de muziekstukken en noemde de manier van samenspel van de musici 'Nederlandse democratie'. Waarna hij benadrukte dat hij vooral niet over politiek kwam praten maar prachtige muziek kwam maken. De Chinese media negeerden zijn uitspraken en de meeste Chinese kranten volstonden met een foto van de maestro in actie en een kort maar lovend onderschrift. Een grote groep studenten was in de Grote Hal wel zo onder de indruk van die muziek, dat ze aan het einde van het concert vanaf het balkon hard begonnen te juichen.

Ondanks de aanwezigheid van politici als de minister van buitenlandse handel Wu Yi, de burgemeester van Peking Li Qiyan en partijsecretaris van Peking Wei Jian Xing, waren opvallend veel gewone mensen - veelal mét hun kinderen - de parlementszaal binnengekomen. Ze hadden kaartjes ver onder de verkoopprijs verkregen. “Wij hebben goede relaties met de organisatie en dus betaalden we maar dertig yuan, de helft van de studentenprijs”, fluisterde een luisteraar afkomstig uit een werkeenheid van het leger. Ze was met haar negenjarige zoon tijdens de pauze stiekem op een plaats gaan zitten die eigenlijk 300 yuan kostte. Haar zoontje viel na de pauze in slaap, maar zij bleef gefascineerd kijken.

Afgezien van de duizenden juichende Chinezen, waren ook de Nederlandse sponsoren prominent aanwezig in de Grote Hal. Een Chinese man stond voor de deur van het parlementsgebouw zijn gasten op te wachten door met een foto van de blonde KLM-stewardess te zwaaien. Binnen zaten rijen toeschouwers het orkest te bestuderen door plastic wegwerpverrekijkertjes met de firmanaam Akzo Nobel erop. De Nederlanders stonden verbaasd van de strikte veiligheidscontroles die bij grote bijeenkomsten in De Hal gebruikelijk zijn. Zo mochten radio en tv zelfs tijdens de repetitie niet met hun apparatuur naar binnen. “Ik loop hier voortdurend tegen een muur van pasjes op”, zo klaagde een medewerker.

Echte muziekkenners hadden blijkbaar minder interesse voor het officiële concert in het parlementsgebouw. Ze kwamen maandag naar het kleine auditorium van het Theater van de 21ste eeuw naar de Chinese cellist luisteren, die daar met het Concertgebouworkest 'Concert voor cello en orkest nr 1 van Sjostakovitsj” vertolkte, en gedroegen zich voorbeeldig. Voor de ingang van het theater probeerden zwarthandelaren nu eens niet kaartjes te vérkopen (want die hadden ze niet te pakken kunnen krijgen), maar op te kopen om ze daarna weer duurder te verkopen. Met bosjes geld in de hand waren ze tevergeefs op zoek naar overtollige toegangsbiljetten. De Chinese muziekliefhebbers waren immers allemaal benieuwd naar het optreden van hun 28-jarige cellist. “Het optreden in China is voor hem een hele uitdaging. Ze verwachten heel veel van hem”, aldus een medewerkster van Akzo Nobel.

Wang Jian mag dit seizoen met het Concertgebouworkest optreden in het kader van het 'Jong Talent'-programma, een sponsor-activiteit van Akzo waarmee jonge musici die een internationale muziekprijs hebben gewonnen een kans gegeven wordt met een toporkest te spelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden