Revolutie in Brazilië: nu ook bikini's in grotere maten

Vrouwen op het strand van Ipanema, Rio de Janeiro. © EPA Beeld
Vrouwen op het strand van Ipanema, Rio de Janeiro. © EPA

Het strand van Ipanema in Rio de Janeiro werd jarenlang bevolkt door gebronsde vrouwen in de iconische miniscule bikini's. De afgelopen tijd zijn de vrouwen echter steeds voller geworden, waardoor de mini-bikini's niet langer passen. Een groeiend aantal modebedrijven besloot dan ook met de tijd mee te gaan en brengt bikini's op de markt voor vrouwen 'met een maatje meer'.

Dat de modebedrijven grotere maten bikini's op de markt brengen is niets minder dan een revolutie in Brazilië, waar uiterlijk enorm belangrijk is. Dikke vrouwen hadden lange tijd geen andere keus dan in grote t-shirts en wielrenbroekjes naar het strand te gaan.

'Er waren alleen maar bikini's in kleine maatjes waar alleen graatmagere meisjes in pasten. Maar niet iedereen heeft het lichaam van een model', zei Elisangela Inez Soares, gekleed in een zwarte bikini maatje 40, tijdens het zonnebaden op de Copacabana. 'Eindelijk begint het erop te lijken dat mensen zich gaan realiseren dat we niet allemaal Gisele zijn', een verwijzing naar het Braziliaanse supermodel Gisele Bündchen.

Maatje 38
Kledingontwerpster Clarice Rebelatto zei dat haar eigen zoektocht naar zwemkleding er uiteindelijk toe heeft geleid dat ze het kledingmerk Lehona oprichtte. Het merk richt zich uitsluitend op plus-size badmode. 'Eerlijk gezegd gaat het probleem verder dan bikini's. In Brazilië was het zo dat zelfs als je een beetje dikker was, het vinden van kleding in de juiste maat een echt probleem was', zei Rebelatto, die zelf maatje 38 heeft. 'En ik dacht: ik ben zelf niet eens zo heel dik in vergelijking met veel andere vrouwen, dus als ik een probleem heb, hoe doen zij het dan?'

Sinds de oprichting in 2010 is Lehona een hit. De veertien stijlen bikini's die het merk aanbiedt zijn geen kledingstukken die je normaal gesproken associeert met plus-size badpakken. De decolletés zijn diep uitgesneden, de bandjes zijn weinig meer dan dunne veters en hoewel de broekjes een groter oppervlak van de bilpartij bedekken dan het welbekende flossdraad van de stringbikini's, zijn ze nog steeds stukken uitdagender dan de gemiddelde snit van Amerikaanse badkleding.

'We gaan uit van het principe dat dikkere vrouwen net als ieder ander persoon zijn: ze willen er niet uitzien als oude vrouwtjes, gekleed in degelijke, alles bedekkende badpakken in alleen maar de kleur zwart', aldus Luis Rebelatto, de zoon van Lehona-oprichtster Clarice.

Zeventig procent
Lehona wordt vooralsnog alleen verkocht in speciale winkels in Brazilië, maar het merk groeit in hoog tempo. Hetzelfde geldt voor Acqua Rosa, een gewoon badkledingmerk dat in 2008 begon met een plus-sizelijn. Nu zorgt juist die lijn voor meer dan zeventig procent van de inkomsten, aldus directeur Joao Macedo.

En dat is logisch, want het fysiek van de gemiddelde Braziliaan is flink veranderd.

Eeuwenlang werd Brazilië gekweld door ondervoeding. In 1970 leed bijna tien procent van de bevolking in de arme kuststrook in het noordoosten aan ondergewicht. De enorme economische groei die Brazilië inmiddels doormaakt heeft er echter voor gezorgd dat miljoenen mensen niet langer wegkwijnen in armoede. De toenemende welvaart komt tot uiting in de groeiende tailles. Uit een studie uit 2010 blijkt dat 48 procent van de volwassen vrouwen lijdt aan overgewicht, evenals vijftig procent van de mannen. In 1985 was slechts 29 procent van de vrouwen te dik, tegen achttien procent van de mannen.

Gordinhas
Ondanks het groeiend aantal vrouwen dat te dik is, is niet ieder merk even happig om de 'gordinhas' - vrij vertaald: dikkerdjes - te omarmen. Veel bikini-fabrikanten laten de groeiende markt links liggen. Het luxe merk Salinas bijvoorbeeld biedt vijf maten bikini's aan. Van extra small tot extra large. Maar het merk staat erom bekend dat de kledingstukken erg klein vallen en het is ondenkbaar dat iemand met een maatje 36 zich in de miniscule bikini's weet te persen.

Luis Rebelatto verwijt deze merken snobisme. 'Sommige merken willen niet geassocieerd worden met dikke vrouwen', zei hij. 'Alleen met de dunne, de rijke en de chique vrouwen.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden