Revanche van fabriek voor schroefliften

Je wilt een eigen zaak beginnen, maar waar haal je het geld vandaan? De regering wil graag werk scheppen. De meeste banen ontstaan bij kleinere bedrijven. Toch is aan 'startkapitaal' niet gemakkelijk te komen. De 'eigen bazen' moeten vaak de gekste capriolen uithalen om te kunnen beginnen. Trouw maakt een serie portretten van starters, vandaag het bedrijf achter de schroeflift in de Soundmixshow.

Over 'exposure' hebben de directeuren van Helix liften in het Gelderse Velddriel ook zonder opvallende neonreclame niet te klagen. De schroeflift figureert met grote regelmaat in Henny Huismans Soundmix-show om de kandidaten op het podium te brengen. En al is het in bepaalde kringen misschien niet zo chique om naar dat televisieprogramma te kijken, de schroeflift is er bij een groot publiek wel bekend door geworden. Net zoals door 'Filmpje' van Paul de Leeuw, die ín de schroef van de lift eindigt.

“De trend in de architectuur om veel met glas en open constructies te werken, speelt ons flink in de kaart”, vertelt commercieel directeur Rob Erkelens (31). Samen met de even oude Martin van Acht, nu technisch directeur, nam Erkelens in 1995 een meerderheidsbelang in Helix over van de uitvinder: Harry Piepers. Bij de 'management buy out' kregen de twee hulp van de Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij (Gom), die nu nog de overige aandelen in handen heeft. De maatschappij trekt zich terug zodra een bedrijf op eigen benen kan staan. Een saillant detail is dat Helix, de eerste jaren gevestigd in Eindhoven, bot ving bij de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij. Zusterorganisatie Gom zag wel brood in het jonge bedrijf. Om voor financiering in aanmerking te komen, moest Helix van Noord-Brabant naar Gelderland verhuizen. Het werd het plaatsje Velddriel, net over de grens van beide provincies. Daar worden nu de schroefliften ontworpen, gefabriceerd en verkocht. Het principe van de lift is even eenvoudig als inventief. Door in een ronde schacht een dubbele spiraal te laten draaien, schroeft de lift zich omhoog en omlaag.

Het is al te flauw om te stellen dat Helix in de lift zit, maar feit is wel dat het tamelijk goed gaat met het bedrijf dat zich de enige schroefliftenfabriek ter wereld mag noemen. Na een doorstart twee jaar geleden is de omzet verdrievoudigd en het aantal werknemers verdubbeld tot 27.

Helix geldt als een schoolvoorbeeld van een potentieel kansrijk bedrijf dat het zonder risicokapitaal niet zou hebben gered. Niet bij de start (toen de Gom 1 miljoen gulden fourneerde) en niet bij de noodzakelijke doorstart, toen er nog eens 1 miljoen nodig was. “Zonder een instelling als de Gom zou het nooit zijn gelukt. Dan had het nooit deze werkgelegenheid en productie in Nederland opgeleverd”, stelt Erkelens onomwonden. “Het bedrijf zou failliet zijn gegaan als het niet uit de ontwikkelingsfase was getreden. Voor een nieuw product in een conventionele markt zou dat dodelijk zijn geweest. Onze reputatie bij toeleveranciers en klanten zou grote schade hebben opgelopen. Een sterk punt van de Gom was dat ze snel geld konden vrijmaken in de tijd dat het heel kritiek was. Daar hoefden we geen eindeloze gesprekken over te voeren.”

Erkelens en Van Acht zijn inmiddels ondernemer genoeg om behalve waardering ook - opbouwende - kritiek te hebben op de werkwijze van de Gom. “Helix heeft lange tijd last gehad van structurele onderfinanciering. Met het geld van de Gom kon het bedrijf net vooruit, maar er was geen ruimte om het product echt goed te ontwikkelen. Daar heb je toch al gauw één tot twee jaar voor nodig. Het gevaar van voorzichtig financieren is dat je er niet echt voor kunt gaan. Daardoor word je gedwongen te snel de markt op te gaan om te kunnen overleven. De Gom had met een hogere investering in de beginfase meer rendement kunnen krijgen.”

Anderzijds is het directieduo ook zo eerlijk om te zeggen “dat ze bij de Gom regelmatig ontzettende hoofdpijn van Helix hebben gehad”. Rob Erkelens: “Maar ik denk dat als ze over een paar jaar terugkijken, ze toch zullen zeggen: het is succesvol geweest en zinnig dat we erin zijn gestapt. Anders was het nooit van de grond gekomen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden