Reusachtig nieuw distributiecentrum voor Bol.com

In piekperiodes moeten er zelfs 30.000 artikelen per uur worden verwerkt.Beeld ANP

In het nieuwe distributiecentrum van online warenhuis Bol.com moeten straks 16.000 artikelen per uur worden verwerkt.

Het is nog stil in het gloednieuwe distributiecentrum van Bol.com van maar liefst 135.000 m2 vloeroppervlakte. Het cadeaupakpapier hangt te wachten op de eerste medewerker die een boek of blokkendoos gaat inpakken. Af en toe komt een van de 6500 blauwe sorteerbakken voorbij op een lopende band. De stellages waar de voorraad in kleine en grote vakken kan worden opgeslagen zijn nog leeg. Straks zullen honderden medewerkers hier druk bezig zijn om de voorraad aan te vullen en de bestellingen uit te zoeken.

Piekperiodes

Maar zover is het nog niet. Het nieuwe distributiecentrum in Waalwijk gaat in fases meer artikelen verwerken. Nu zijn dat er 5000 per dag, vertelt topman Huub Vermeulen. Volgende week gaat dat naar 10.000 artikelen per dag en dat wordt verder opgevoerd totdat er per uur zo'n 16.000 artikelen worden afgehandeld. In de piekperiodes zelfs circa 30.000 artikelen per uur.

Anders dan in fysieke winkels is zaterdag niet de drukste dag voor de medewerkers van Bol.com. Druk is het vooral in de avonduren, op doordeweekse dagen. "Na het avondeten zie je dat de klanten gaan bestellen", vertelt Erik Jonker, manager bij Bol.com. Dan begint direct het 'order picken', oftewel het samenstellen van bestellingen. Vaak geldt immers: voor twaalf uur 's nachts besteld, is morgen al in huis.

Dat gaat in dit nieuwe centrum wel anders dan in het oude distributiecentrum. Daar stelt een medewerker steeds een bestelling samen, met als gevolg veel loopwerk. In het nieuwe centrum regelt het systeem dat de medewerkers samen meerdere bestellingen tegelijkertijd uit de voorraadvakken halen. Na een tocht over lopende banden wachten de blauwe bakken in een ruimte totdat een serie bestellingen compleet is. Vervolgens reizen de bakken verder. De artikelen gaan uit de bakken, worden gescand en vervolgens afgeleverd bij de juiste glijgoot, waarna de bestelling kan worden ingepakt. Daarna gaan de pakketjes verder via een lopende band naar de begane grond, waar PostNL direct gaat sorteren op regio. Dat is nieuw. Voorheen werden alle pakketjes eerst naar een PostNL sorteercentrum vervoert.

Geen internationale expansie

"Dat scheelt weer in het aantal vrachtwagens en dus in de uitstoot", zegt Huub Vermeulen, de nieuwe topman van Bol.com, die eigenlijk helemaal niet zo nieuw is. Al zestien jaar werkt hij voor het bedrijf. Als manager van de operatie was hij al betrokken bij belangrijke besluiten en het is dan ook geen wonder dat Vermeulen door gaat op de weg die voormalig directeur Daniël Ropers heeft uitgestippeld.

Onder Ropers ontwikkelde Bol.com zich niet alleen als een winkel voor de consument, maar ook als een verkoopkanaal voor andere winkels. Heb je een webshop in babyartikelen of een dorpswinkel met een bijzondere collectie houten speelgoed, dan kun je Bol.com gebruiken als extra kanaal om spullen te verkopen. Vermeulen: "Wij streven naar een brede winkel, waar de speciaalzaak zijn producten kan verkopen, terwijl wij de logistiek en het bereik regelen." Toch zijn het zeker niet alleen kleine winkels waarvoor Bol.com verkoop faciliteert. Zo sloot het internetbedrijf onlangs een overeenkomst met elektronicawinkel en concurrent BCC.

Plannen voor internationale expansie heeft Vermeulen niet. "Wij concentreren ons op het Nederlandse taalgebied." Daar valt namelijk nog een hoop te winnen. "Nog maar 10 tot 15 procent wordt online verkocht en voor sommige categorieën ligt dat percentage zelfs nog lager." Denk bijvoorbeeld aan schoonheidsartikelen. "Daar staat de online verkoop nog aan het begin."

Bol.com is niet van plan winkels te openen zoals concurrent Cool Blue, maar experimenteert nu wel met servicepunten in supermarkten van Albert Heijn. Verdere samenwerking met Albert Heijn of ah.nl staat nog niet op de planning, zelfs al is Bol.com onderdeel van supermarktconcern Ahold Delhaize. Zo is er geen sprake van dat Bol.com straks boodschappen van Albert Heijn gaat bezorgen, zegt Vermeulen. "Wij delen kennis en ervaring, maar de merken staan los van elkaar."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden