Retrotainment is een zegen voor de omroepen. Met gratis beelden uit de oude doos creëren ze 'het zaterdagavondgevoel'.

Hij straalde zoals alleen hij dat kan als de camera aangaat. Schalkse blik, ondeugend grapje en het publiek eet uit zijn hand. Met denderende gevolgen: Jos Brink vierde afgelopen zaterdag zijn rentree bij de NCRV met 'TV Toppers', en trok daarmee 2,1 miljoen kijkers.

Dat is veel, heel veel, voor een nieuw programma, dat ook nog eens in de rustige zomermaanden wordt gelanceerd. ,,We hebben maandag taart gehaald voor de redactie'', zegt eindredacteur Sipke Dijkstra van 'TV Toppers' opgewekt. ,,We hadden verwacht dat het programma goed zou scoren, maar zó goed?''

Jos Brink blijkt een gouden greep. De presentator die in de jaren tachtig bekend werd van het Avro-spelletje 'Puzzeluur' en van de Joop van den Ende-productie 'Wedden dat?' blijkt nauwelijks aan populariteit te hebben ingeboet. Dijkstra: ,,Mensen vinden hem nog steeds oprecht leuk. Die man is een warm bad.''

'Een warm bad', de woorden vallen vaker als Dijkstra het over 'TV Toppers' heeft. Hij legt uit dat hij daarmee 'het ouderwetse zaterdagavondgevoel' bedoelt, dat de kijkers bij het zien van de oude tv-fragmenten moeten terugkrijgen. Voor even terug naar de tijd dat er maar één echt zaterdagavondprogramma was: 'Eén van de Acht', 'De Weekend Kwis', 'De Willem Ruis Show' of 'Wedden dat?', waarnaar het hele gezin gezellig samen keek.

De tijd van grote studioprogramma's met showtrappen en olijke quizmasters. De tijd ook dat er geen moslimterreur was, geen oorlog in Irak, geen demonisering van een voetbalcoach. ,,Het teruggrijpen naar die tijd ervaren mensen nu als een welkome afleiding tussen alle ellende in'', denkt NCRV-eindredacteur Dijkstra.

Bij Eyeworks, de productiemaatschappij van oud-soapie Reinout Oerlemans, hadden ze het licht al eerder gezien. Het RTL 4-programma 'Typisch Tachtig', een van de eerste formats van Eyeworks waarin nieuws en jaren-tachtigmuziek worden opgerakeld, scoorde vanaf de start hoge kijkcijfers. Variaties op het thema ('Typisch Zeventig', 'Typisch zestig', 'Opzienbarend 2003') deden het ook goed. Eyeworks hanteert inmiddels een aparte naam voor het genre: 'retro tainment'.

Donderdag werd op Nederland 2 'Daar blijf je voor thuis' uitgezonden, een nieuw programma dat Eyeworks voor de Avro produceert. Nelleke van der Krogt presenteert fragmenten uit de tv-geschiedenis en interviewt programmamakers. Robert van den Bogaard van Eyeworks: ,,Het is voor kijkers net als bladeren in een fotoalbum. Weet je dít nog? Waar was ik toen dát gebeurde? Net als met oude muziek; daarbij borrelen ook meteen herinneringen op. Dit soort programma's werkt heel goed.'' Van den Bogaard heeft gelijk. Donderdag zagen meer dan anderhalf miljoen Nederlanders de eerste aflevering van 'Daar blijf je voor thuis'. Ze genoten van -alweer- Jos Brink en zijn 'kroepoekje' Sandra Reemer, van Linda de Mol en Paul de Leeuw in hun jonge jaren, becommentarieerd door vakgenoten als Mies Bouwman, Bert van der Veer en Carlo Boszhard. ,,De afwisseling van hoogtepunten en interviews vinden kijkers leuk'', denkt Van den Bogaard.

In welke vorm dan ook: de herhalingen zijn niet meer van de buis te branden. RTL zette de trend met 'Typisch Tachtig', de publieke omroep zond met succes programma's uit als 'Voor alle fans' (Tros) en 'Het gevoel van' (KRO). Op de radio worden 'Het theater van het sentiment' en 'Goudmijn' al langer goed beluisterd. En dan is er nog de riante stroom aan integrale herhalingen van deze zomermaanden: 'Flying doctors', 'Oppassen!!!', 'De film van Ome Willem', 'Dagboek van een herdershond', 'De wrekers'. De houdbaarheid van tv-programma's is eindeloos. Ondanks het soms tergend langzame tempo en de oudbakken dialogen, genieten de kijkers.

Toch is het succes van 'retrotainment' binnenkort over het hoogtepunt heen, denkt Van den Bogaard van Eyeworks. ,,Een nieuwe piek zal er niet komen. Uiteindelijk worden mensen retro-moe, dan hebben ze de meeste fragmenten wel gezien. Het is een natuurlijke beweging, zoals we die ook hebben gezien bij reality-tv. Op een gegeven moment is de kracht eraf. Maar ook al wordt het programma-aanbod minder, als genre blijft retrotainment op tv zeker voortbestaan.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden