Retourtje Fyra kost NS 88 miljoen euro

Minister Dijsselbloem noemt deal met AnsaldoBreda acceptabel

Acceptabel en verdedigbaar. Zo omschrijft minister Jeroen Dijsselbloem (PvdA, financiën) de deal tussen de NS en AnsaldoBreda over het terugsturen van de Fyra's. Gezien de omstandigheden, zei Dijsselbloem gisteren in de Tweede Kamer, is het kabinet akkoord gegaan met de verkoop van de flitstreinen aan de Italiaanse bouwer.

De Nederlandse Spoorwegen maakten maandag bekend dat ze 125 miljoen euro ontvangen van AnsaldoBreda. De afgedankte treinen, die nu nog op een rangeerterrein in Amsterdam staan, gaan retour afzender. Omdat de NS 213 miljoen betaalden voor de negen geleverde Fyra's, blijft het bedrijf met een verlies van 88 miljoen zitten. "De strategie was de schade zoveel mogelijk beperken", zei Dijsselbloem. "We hadden tot in lengte van dagen een juridische strijd met AnsaldoBreda kunnen voeren, maar de uitkomst was ongewis."

De minister probeerde er gisteren in de Kamer nog een positieve draai aan te geven. Omdat de NS vorig jaar een verlies van 125 miljoen op de treinen in de boeken verwerkten, kan dit jaar een 'meevaller' van 37 miljoen worden genoteerd. Het is creatief boekhouden, beseft Dijsselbloem: "De hele Fyra-zaak is natuurlijk geen goede deal." Nederland had via rechtszaken veel meer dan 125 miljoen euro willen terugvorderen van de bouwer. Nu blijven de NS definitief met een groot verlies zitten: 88 miljoen voor de Fyra, 340 miljoen voor misgelopen inkomsten op de hogesnelheidslijn. En ze hebben geen enkele supersnelle trein.

De Tweede Kamer blijft met vragen achter. Want waarom schrijven de NS in hun persverklaring dat de Fyra's 'op termijn te herstellen zijn' voor terugkeer op het spoor? Ze hebben de flitstreinen een jaar geleden nog volledig afgekeurd. Onduidelijk is ook wat de financiële gevolgen zijn van het fiasco. Wellicht dat een deel van de schade terechtkomt bij het ministerie van infrastructuur. Het kabinet maakt dat 'zeer binnenkort' bekend, zei Dijsselbloem gisteren.

De juridische afwikkeling is niet alleen slecht nieuws. De parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar het debacle met de snelle treinen, zal de deal met Italië toejuichen. De vijf Kamerleden uit de commissie vreesden dat de juridische procedures zouden botsen met hun verhoren. Getuigen die de commissie later dit jaar oproept, kunnen zich nu niet meer verschuilen achter rechtszaken. Alle informatie komt op tafel.

De reiziger schiet vooralsnog niets op met het terugsturen van de Fyra's. De NS maken op dit moment snellere treinen gereed voor de hsl, maar harder dan 200 kilometer per uur zullen ze niet rijden. Wie sneller wil, is veroordeeld tot de Franse Thalys.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden