RET maakt dorp van Rotterdam

De Rotterdamse vervoersmaatschappij RET gaat snijden in de dienstregeling. Bedrijven, ziekenhuizen en het uitgaansleven zijn woedend. ,,Dit is niet Wolvega, dit is Rotterdam!''

ROTTERDAM - De langsrollende tekst op de electronische borden bij de Rotterdamse tram- en metrohaltes klinkt als de bekende grap over die ene luie collega. 'Vanaf 1 maart wijzigen de tijden van het openbaar vervoer. Bus, tram en metro beginnen later en eindigen eerder.'

Maar de culturele sector, bedrijfsleven, gemeenteraad en de ziekenhuizen kunnen er niet om lachen. Als gevolg van rijksbezuinigingen wordt er fors gesnoeid in het openbaar vervoer in Rotterdam. Trams, bussen en metro beginnen straks een half uur later te rijden (vanaf kwart over zes 's ochtends) en stoppen een uur eerder (rond kwart over elf 's avonds). Nachtbussen rijden doordeweeks niet meer. Zowel de vroege en late forensen als het uitgaanspubliek worden erdoor gedupeerd.

De RET kan weinig anders, gezien de bezuiniging van 12,5 miljoen euro die is opgelegd, zegt een woordvoerster. Op verzoek van de Stadsregio Rotterdam heeft het bedrijf wel gezocht naar een manier om zo min mogelijk passagiers te treffen. Slechts 2 procent van het reizigersaanbod reist in de vroege of late uurtjes. Ook is het leed hier of daar wat verzacht, op aandrang van de gemeenteraad. Eerst zou het hele nachtbuslijnennet worden opgeheven, maar nu blijven de nachtbussen op vrijdag- en zaterdagnacht rijden. En passagiers mogen meerijden met de laatste tram van eindpunt naar remise.

In oktober nam de gemeenteraad een motie van VVD-raadslid Harbers aan met het verzoek aan het college nog eens te kijken naar 'knelpunten' in de gekortwiekte dienstregeling. Harbers vindt de aanpassingen niet genoeg. Hij maakt zich er vooral druk over dat tram, bus en metro 's ochtends later de remise gaan verlaten. ,,Dat is een nijpend probleem. De gedupeerden zijn mensen die naar hun werk gaan, hun brood gaan verdienen.''

Het Rotterdams bedrijfsleven en het Erasmus Medisch Centrum hebben allebei een boze brief gestuurd naar het college van b. en w. Het personeel dat 's ochtends opkomt voor de vroege dienst in het Erasmus MC, reist precies in het geschrapte half uur. ,,Het doorkruist onze plannen om medewerkers uit de auto te krijgen'', zegt een woordvoerder. Het bedrijfsleven vreest dat de maatregel het imago van Rotterdam zal aantasten. ,,Rotterdam wil een stad zijn van internationale allure'', zegt Roeland Tameling van de Kamer van Koophandel. ,,Maar hiermee krijgen we een dorpsdienstregeling.''

Het Rotterdams uitgaansleven voelt zich overvallen door de inkrimping van het openbaar vervoer. Bas Guys van de Rotterdamse afdeling van Horeca Nederland hoorde er pas vorige maand over, toen op een inspraakavond iemand zwaaide met een nieuwsbrief van de RET. ,,Onze grootste angst is dat mensen weer met een slok op achter het stuur stappen.''

Bezoekers aan de Schouwburg, De Doelen, Ahoy' of Nieuwe Luxor hebben in elk geval geen tijd voor een borrel na afloop, als ze met het openbaar vervoer zijn gekomen. Als ze rennen, halen ze hopelijk nog net de laatste metro of tram. De helft van de bezoekers van de Doelen komt met het openbaar vervoer. De Doelen geeft gasten inmiddels korting bij parkeergarages in de buurt.

Om een toegift roepen bij een popconcert in Ahoy' kan straks betekenen dat je de laatste trein mist. De concerten eindigen tussen elf en half twaalf en onder het nieuwe RET-regime vertrekt de laatste metro om half twaalf naar het Centraal Station. Juist bij die 120 'normale concerten' per jaar zit 'm de kneep, zegt adjunct-directeur Rob de Waard. Hij heeft met de RET een afspraak om te evalueren of de nieuwe dienstregeling een probleem blijkt. ,,Dit is niet de provincie, dit is niet Wolvega, dit is toch Rotterdam! Dit moet een uitgaansstad zijn waar dingen moeten kunnen.''

Raadslid Manuel Kneepkens (Stadspartij) lijkt het zinniger om te bezuinigen op bus- en tramlijnen die overdag matig bezet zijn. ,,Tot één uur 's nachts komen er treinen aan op het Centraal Station. Dan moet er aansluitend openbaar vervoer zijn!'' Morgen vergadert de commissie vervoer van de gemeenteraad over de nieuwe dienstregeling.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden