Respectvolle Japanse buiging voor Bach

KLASSIEK

Masaaki Suzuki/Bach Collegium Japan

Bach Cantatas vols. 54 en 55 (BIS)

*****

Met het rap na elkaar verschijnen van de delen 54 en 55 is er een einde gekomen aan een van de wonderlijkste én wonderschoonste cd-projecten van de afgelopen tijd. Japanners die op een Zweeds cd-label in vijfenvijftig delen in een tijdspanne van ruim achttien jaar de tweehonderd geestelijke cantates van de lutheraanse Duitser Johann Sebastian Bach hebben vastgelegd. Op een constant superieur hoog niveau. Op papier zou je niet al te veel geld zetten op deze wonderlijke constellatie van nationaliteiten en culturen. En toch is deze discografische Bachreis een van de allerbeste uit de geschiedenis - zo niet dé allerbeste.

De grote instigator en geestelijke vader van het project is Masaaki Suzuki. Als dirigent en organist opgeleid in Nederland is Suzuki niet alleen een voortreffelijk muzikaal leider, maar ook een Bach-kenner en -exegeet par excellence. Het project kenmerkte zich gedurende de bijna twee decennia door de gedegen voorbereiding. Suzuki nam met zijn collectief, zangers én musici uitgebreid de teksten en de noten van de cantates door. Vóór elke cd-opname, met daarop steeds drie of vier cantates, waren er steevast enkele concertuitvoeringen in Tokio en Kobe. Daarna werden de cantates vastgelegd in een kapel van de Shoin Women's University in Kobe.

Daar werd de eerste cd in juni 1995 opgenomen. Suzuki blikt er in een ontroerend voorwoord bij deel 55 op terug. Zijn passie en enthousiasme voor de onderhavige muziek zijn in achttien jaar onverminderd groot gebleven. En nog steeds is het ongelofelijk om te horen hoe Japanse zangers zich zo perfect in een voor hen onbekende taal kunnen uitdrukken. Misschien is dat het wel: het immense respect van de Japanners voor een cultuur die de hunne niet is.

De laatste twee delen zijn uitbundig feestelijk, met uitstekende solisten. De Nederlander Peter Kooij, die op bijna alle 55 afleveringen meezong, laat ook hier weer horen hoe goed hij zich de bas-aria's in deze werken heeft eigen gemaakt. Suzuki toont andermaal hoeveel gevoel hij voor woord en muziek heeft. Luister maar eens naar de perfect dansante en heerlijk huppelende instrumentale introductie tot de alt-aria 'Kommt, ihr angefochtnen Sünder' uit cantate 30. Hier is Suzuki heer en meester over vorm en inhoud. Robin Blaze zingt de aria wonderschoon.

Suzuki eindigt met cantate 191, eigenlijk het 'Gloria' uit de 'Hohe Messe'. Een heel toepasselijk Gloria en Amen bij een nu al historisch te noemen project. Het zal niet lang duren voordat BIS met een complete box komt. Voor de trouwe verzamelaars, die de losse afleveringen hebben gekocht, voegt BIS een overzichtje toe met de cantates in chronologische volgorde en het nummer van de cd waarop die te vinden zijn. De Bach-liefhebber heeft inmiddels veel om te kiezen. Ook John Eliot Gardiners cantate-project verscheen onlangs in een complete box. Maar de respectvolle, diepe buiging van de Japanner voor Bachs muziek is niet alleen uniek, maar ook nog eens heel bijzonder.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden