Reputatie politie kan tegen een stootje

null Beeld anp
Beeld anp

Ondanks een reeks incidenten in de afgelopen jaren geeft de burger de politie 68,7 punten op een vertrouwenschaal van nul tot honderd. Die score zou vergelijkbaar zijn met een negende plaats op de reputatieranking van grote Nederlandse ondernemingen, opgesteld door de Erasmusuniversiteit Rotterdam. Op die lijst staan als vanouds Philips en de KLM bovenaan.

Dat staat in een nog niet eerder gepubliceerd onderzoek dat de Nationale Politie liet uitvoeren door de Erasmusuniversiteit. De Nationale Politie, die bezig is aan de grootste reorganisatie in de Nederlandse geschiedenis, wilde vorig jaar inzicht krijgen in de mate waarin burgers, maar ook samenwerkende organisaties en het eigen politiepersoneel, vertrouwen hebben in de politie. Zo'n reputatie-onderzoek was nog niet eerder in deze omvang uitgevoerd.

Wel peilde het Centraal Bureau voor de Statistiek het vertrouwen in 2012 en 2013 in instituten als kerken, grote bedrijven, banken en pers. In dat onderzoek scoorden rechters en politie het hoogst. Bijna 70 procent van de ondervraagden sprak hun vertrouwen uit in die twee instituten. De 68,7 punten die de burgers dit keer gaven, is een betere score dan in kleinere, eerdere onderzoeken bij onder meer de Rotterdamse politie, voordat de huidige reorganisatie op stoom kwam.

De 2638 burgers en 109 samenwerkingspartners van de politie (zoals GGD's en gemeenten) die door de Erasmusuniversiteit werden ondervraagd noemen politiemensen "moedig, betrouwbaar en onpartijdig". De 3625 politiemensen die eveneens de vragenlijsten invulden, gaven 69,9 punten voor betrouwbaarheid van hun eigen organisatie.

Aangifte
Ondanks die relatief hoge score voor betrouwbaarheid is er ook kritiek. De burger heeft duidelijk meer behoefte aan een politie die beter luistert en meer openheid over het eigen handelen verschaft. De service, bijvoorbeeld bij het doen van een aangifte kan beter. De burger geeft de politie hier een wat magere score van 56,8 punten. Men wil graag horen van de politie wat er met de aangifte is gebeurd.

De zichtbaarheid in de wijk levert de laagste score uit het hele onderzoek op. De waardering bij de drie ondervraagde groepen komt niet boven de 50 punten uit. Als het gaat om noodsituaties wordt de hulp die de politie geeft zeer gewaardeerd. De ondervraagde samenwerkingspartners waarderen dat met 82,5 punten, de burger geeft 71,6 punten.

Gezag op straat
Winst valt er voor de politie nog te boeken bij het gezag dat op straat wordt uitgestraald. Meer daadkracht kan geen kwaad, blijkt uit de respons van de ondervraagde burgers. En opmerkelijk is dat de ondervraagde politiemensen dat met de burgers eens zijn.

Doet de politie wel de juiste dingen? De verhouding tussen "boeven vangen en bonnen schrijven" ligt niet altijd even goed, blijkt uit de ondervraging. De scepsis daarover bij burgers en samenwerkingspartners leidt tot een score van iets meer dan 60 punten.

Het onderzoek van de Erasmusuniversiteit is binnen de politieorganisatie besproken met als doel te leren en zo mogelijk het beleid erop te sturen. Dat het op zich behoorlijk positieve rapport niet met de buitenwereld is gedeeld, is een kenmerk van een organisatie die vooral in zichzelf is gekeerd.

Reflecties op het eigen handelen worden niet graag gedeeld met de buitenwereld, is het oordeel van politiedeskundigen. Vertrouwen is het werkkapitaal van de politie en binnen de organisatie wordt eraan gewerkt dat 'kapitaal' te vergroten door onder meer de service te verbeteren.

De politie gaat het vertrouwen in haar werk voortaan vaker meten. De volgende peiling is in 2018.

Vandaag in de Verdieping: 'De agent van de toekomst'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden