Reprises toonzetten begin van theaterseizoen

AMSTERDAM - Met de afgelopen UIT-markt is het laatste kunstseizoen van de eeuw begonnen, maar het zijn vooral theatrale hernemingen die in september en oktober de toon zetten. Pas diep in het najaar begint het toneelseizoen met nieuwe producties. Ook in het Theaterfestival, dat deze weken in Gent en Amsterdam plaatsvindt, zitten traditiegetrouw hoofdzakelijk reprises.

Op het Theaterfestival (in Gent van 27 augustus tot 6 september, in Amsterdam van 3 tot 14 september) is de genomineerde Shakespeare-cyclus 'Ten oorlog' van de Blauwe Maandag Compagnie niet te zien; die komt in het voorjaar in Antwerpen en Gent terug. Wel te zien in het Theaterfestival zijn 'Faust' van Het Zuidelijk Toneel, de zelden gespeelde 'Faust II' van 't Barre Land, 'Hamlet' van de Trust, 'Menuet' van Hollandia, 'Ge moet niet perse ananas gegeten hebben om te weten dat dat ongelooflijk lekker is' van gezelschap Antigone (alleen in Gent), het kostuumdrama 'Zinsbegoocheling' van Toneelgroep Amsterdam, Shakespeares 2-delig koningsdrama 'Hendrik IV' dat 't Barre Land in razende galop uitvoert, 'Titus' van toneelgezelschap Dood Paard, 'Koppen' en O'Neills 'More stately mansions' van het Zuidelijk Toneel.

Met het Theaterfestival is de golf aan theatrale reprises ingezet, die tot het eind van het jaar aanhoudt. In september en oktober toert Het Zuidelijk Toneel door België en Nederland met de hermetische 'Romeo en Julia' van Ivo van Hove, die in het afgelopen Holland Festival in première ging. Ook Dora van der Groens 'De kus van de spinvrouw' keert terug.

Als 'Keuze van de Schouwburg Rotterdam' zijn tot en met 9 september opnieuw te zien 'A love story' (Onafhankelijk Toneel), 'Undesirable elements' (MAP), 'Kingcorn' (Hollandia), 'Vaders en zonen' (De Tijd), 'Medea' (Dood Paard), 'Vlees en bloed' (Suver Nuver), 'Zinsbegoocheling' (Toneelgroep Amsterdam), 'De Wereldverbeteraar' (Paardenkathedraal), 'De Kersentuin' (Discordia).

Als dans koos de Rotterdamse schouwburg 'In antwoord op uw schrijven' (Hans Hofensemble), 'Rosso' (Emio Greco), 'The fall' (Truus Bronkhorst), 'Auri sacra fames' (Latrinité) en als jeugdvoorstellingen 'Klapstok', 'Assepoes' en 'Bijna was ik goed'.

Het Haags theatergezelschap De Appel herneemt Norèns 'De nacht, de moeder van de dag' en een Ionesco-collage onder regie van Robert Prager. In het herfst volgt 'Toen gij naakt en bloot waart', geschreven en geregisseerd door Rudi van Dantzig. Aus Greidanus regisseert in februari 'Macbeth'; zijn mede-artistiek Appel-leider Aram Adriaanse 'Na de repetitie' van Ingmar Bergman.

Het Theater van het Oosten presenteert 'De Golem' van Judith Herzberg, 'Het verjaardsfeest' van Pinter, 'Angelo & Rosanna' van Lodewijk de Boer, Ibsens 'Peer Gynt' en de monoloog 'Alaska'.

Het Noord Nederlands Toneel komt met Strindbergs 'De pelikaan', Karst Woudstra's 'Het asbad' en 'De golven' van Virginia Woolf.

De Trust herneemt tot en met 26 september de alom geprezen Hamlet-voorstelling van Theu Boermans, met Jacob Derwig als de Deense prins. Begin oktober speelt Sylvia Poorta alsnog de uitgestelde 'De Koorts' van Wallace Shawn. In het voorjaar presenteert De Trust een coproductie van De Mexicaanse Hond, geschreven en geregisseerd door Alex van Warmerdam. Als 'Haagse Hamlet' treedt in januari Gijs Scholten van Aschat onder regie van Johan Doesburg bij het Nationale Toneel aan. Ger Thijs regisseert daar 'De komedie van de liefde' van Arthur Schnitzler en 'Het jachtgeweer' van Yasushi Inoue, Rob Ligthert het nieuwe stuk 'Tweeduister' van Peer Wittenbols.

Toneelgroep Amsterdam herneemt 'Vertraagd Afscheid,' 'Zinsbegoocheling', 'Zes personages op zoek', 'Een soort Hades', 'Masterclass' en 'Met onbekende bestemming'. Pas daarna regisseert Jürgen Gosch Euripides' 'Bacchanten', Titus Muizelaar Tsjechows 'Oom Wanja', Gijs de Lange het nieuwe drama van Wim T. Schippers 'Zonder titel' en Gerardjan Rijnders zijn op Shakespeares sonnetten gebaseerde ensemblestuk 'Dark Lady'. De hele TGA-troupe treedt met de 'Donkere Dame' voor het eerst in het Muziektheater op. In het Holland Festival verschijnt de coproductie met de Newyorkse Wooster Group 'North Atlantic II'.

Het Vlaamse gezelschap 'Het Toneelhuis' (voorheen Blauwe Maandag Compagnie) herneemt Thomas Bernhards grimmige 'Voor het pensioen' en diens nog zwartere 'De wereldverbeteraar' (beide met uitmuntende bezettingen). Nieuwe producties bij het nieuwe gezelschap van regisseur Luk Perceval zijn 'My dinner with Andre' van Wallace Shawn, 'Terug naar Oosterdonk' van Frank van Passel; een toneelbewerking over het verloren dorp van Pietje de Leugenaar, en 'Bérénice' van Racine.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden