OnderdelenAutobranche

Reparaties voor elektrische auto’s peperduur

Omdat elektrische auto's minder onderdelen hebben, zullen werkplaatsen rekening moeten houden met dalende inkomsten. Banden moeten juist weer wel vaker worden vervangen.  Beeld Olaf Kraak
Omdat elektrische auto's minder onderdelen hebben, zullen werkplaatsen rekening moeten houden met dalende inkomsten. Banden moeten juist weer wel vaker worden vervangen.Beeld Olaf Kraak

Bezitters van elektrische auto's kunnen soms wel tien keer duurder uit zijn bij de garage dan automobilisten met een benzine- of dieselauto.

De onderdelen van een elektrische auto zijn veel kostbaarder dan van auto's met een verbrandingsmotor en dat maakt het repareren van een stekkerauto fors aan de prijs. Dat meldt online platform Automobiel Management, dat zich baseert op een analyse van Autotrust, marktleider op het gebied van autoverzekeringen en onderhoudsabonnementen.

Onderdelen voor auto's met een elektrische aandrijflijn kosten niet alleen tot wel tien keer meer dan onderdelen voor ‘fossiele’ auto's, ze worden ook vaak onnodig vervangen. Dat komt omdat kapotte onderdelen niet altijd kunnen worden gerepareerd en daardoor maar in zijn geheel worden vervangen.

Volgens Autotrust-directeur Gerben van Dam ligt de oorzaak in een gebrekkige markt voor onderdelen. “Dat betekent dat er weinig concurrentie is en de fabrikant kan vragen wat hij wil.” Ook de reparatiekosten voor auto’s met een hybride aandrijflijn, auto’s dus met zowel een brandstof- als een elektromotor, pakken volgens Autotrust veel duurder uit dan die bij auto’s met een reguliere verbrandingsmotor. Vooral het herstellen van de elektronica en de versnellingsbak leveren de consument gepeperde rekeningen op.

De banden van een Tesla slijten snel

Volgens Jos Veldhuisen, kenner van de automobielsector en hoofdredacteur van vakblad Aftersales Magazine, springen vooral de kosten van banden eruit: “Iedereen die wel eens is opgetrokken met een Tesla weet: dit geeft enorm veel tractie, maar hij trekt ook mijn portemonnee leeg.”

Daar staat tegenover dat elektrische auto’s veel minder onderdelen hebben, waardoor er dus ook minder stuk kan. Veldhuisen: “Een ruitenwisser blijft een ruitenwisser, maar uiteindelijk krijgen autowerkplaatsen te maken met een dalende omzet.” Autobranchevereniging Bovag berekende al eens dat dealers rekening moeten houden met 30 procent minder inkomsten door de komst van elektrische auto’s.

Lees ook:

Grote autodealers zijn oppermachtig, de kleintjes kraken

De oorzaak: nieuwe auto’s worden steeds beter (en elektrisch). En online verkoop of private lease maakt de showroom overbodig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden