Renault passeert Volkswagen

Van onze redactie economie PARIJS - De Franse autofabrikant Renault is met General Motors en BMW een van de weinige Europese automakers die vorig jaar nog winst hebben gemaakt.

Met een sterk afkalvende Europese automarkt - de verkopen liepen terug met bijna 20 procent - verdiende Renault in 1993 1,07 miljard frank (ruim 350 miljoen gulden). Dat is weliswaar maar twintig procent van de resultaten van '92, maar van meer belang is dat Renault, in de groeiende concurrentieslag in Europa, zijn marktaandeel heeft behouden. Met die prestatie heeft de Franse automaker Volkswagen van de derde plaats op de Europese ranglijst verdrongen. Op de Franse thuismarkt wint het concern iets aan marktaandeel (van 29,5 naar 30,6 procent).

Volgens topman Louis Schweitzer komt dat door een stug volgehouden beleid van kostenreductie en modernisering. De klant gaat dit beleid van Total Quality Management steeds meer ontdekken, aldus Schweitzer gisteren op een persconferentie in Parijs. “Wij streven ernaar in Europa de beste te worden wat kwaliteit en service betreft en dat lukt steeds beter.” Ook in Nederland doet Renault het relatief beter dan de meeste concurrenten: terwijl de totale markt twintig procent achteruitgang vertoonde, ging de verkoop van de Franse fabrikant 'slechts' tien procent omlaag.

In het verleden is dat wel eens anders geweest. Jarenlang is staatsbedrijf Renault het voorbeeld geweest van inefficientie. Als er een recessie was zag je Renault het eerst in de rode cijfers duiken en het laatst er weer uit komen.

De kostenreductie bereikt Renault voornamelijk door banen te schrappen. “Elk jaar willen we 4 a 5 procent van het aantal banen opheffen of weg automatiseren. Dat doen we al sinds we in 1984 de herstructurering hebben ingezet. Ook 1993 vormt daarop geen uitzondering. We moeten wel, willen we bij de Europese top blijven horen.”

Schweitzer benadrukt dat Renault niet alleen banen schrapt, maar tegelijkertijd ook schept. Het is zaak het zware en geestdodende werk te elimineren en daarvoor banen met een hoge toegevoegde waarde voor terug te krijgen. Een van de maatregelen die Schweitzer met name noemde is de werknemers van 55 jaar en ouder parttime te laten werken. De ruimte die daardoor wordt geschapen, wordt opgevuld met jonge fulltimers, meestal met een hogere opleiding.

De investeringen in zijn personeel gaan voor Renault steeds meer vruchten afwerpen. Zo stopt de automaker jaarlijks vijf procent van de loonsom in opleidingen en verbeteringen in de arbeidsomstandigheden. Schweitzer meldde gisteren dat daardoor in 1993 onder meer veertig procent minder ongelukken zijn gebeurd. “Zeer goed voor de resultaten.”

De topman wijst op een almaar toenemende trend in zijn bedrijf waarbij de organisatie platter wordt, de werknemers meer verantwoordelijkheid krijgen en de witte en blauwe boorden steeds meer gaan samenwerken. Van zo'n soort samenwerking kon tot voor een jaar of tien geen sprake zijn. Renault is lang een bolwerk van communistisch arbeidersverzet geweest.

Het Franse concern stopt jaar op jaar meer geld in zijn onderzoek en ontwikkeling. In 1993 zijn die uitgaven met 11,5 procent verhoogd van 6,1 naar 6,9 miljard frank. Die investeringen in vernieuwing heeft het Franse autoconcern geen windeieren gelegd, aldus Schweitzer. De topman pocht met de meest moderne produktlijn van Europa waarin in korte tijd de modellen van laag (Twingo) tot hoog (Safrane en Laguna) zijn vernieuwd. “Die verkopen allemaal zeer goed, beter dan we verwacht hadden. Juist het crisisjaar 1993 bewijst dat we die investeringen op tijd gedaan hebben.”

Schweitzer betreurt ten zeerste de mislukte fusie met het Zweedse Volvo. “Op vele gebieden de meest natuurlijke partner voor Renault.” De aandeelhouders van Volvo vreesden een overheersende positie van Renault, vooral toen bleek dat de Franse overheid, eigenaar van Renault, een gouden aandeel met speciale rechten zou houden. Renault en Volvo zijn nu gestaag bezig de banden te verbreken. De aandelen worden over en weer uitgeruild, hoewel het de bedoeling is dat beide concerns een klein belang in elkaar houden. Op de brandende vraag of Renault een nieuwe partner zoekt, blijft Schweitzer vaag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden