Rekenen met flippo's maakt het veel leuker

Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM - Natuurlijk is het tricky om met een chipsfabrikant in zee te gaan teneinde een leuk rekenspel te introduceren in het basisonderwijs. Maar de voordelen van het rekenen met flippo's wegen op tegen de nadelen, vindt het Christelijk pedagogisch studiecentrum (CPS).

Op 1200 basisscholen proberen leerlingen een dummy uit van het hoofdrekenspel '24 game'. Op elk van de in totaal 96 kaartjes staan vier cijfers. Door met die vier getallen te delen, te vermenigvuldigen, op te tellen en af te trekken moeten de leerlingen uitkomen op het cijfer 24.

Het CPS heeft het van oorsprong Amerikaanse spel uitgetest op leerlingen en docenten van pedagogische academies. “Van de leerlingen vindt 96 procent het leuk”, meldt CPS-coördinator Ben Kuiper. “Ze zien het als een kleurig spelletje, en niet als rekenen. Ze kunnen zich daardoor beter concentreren. Dat is met name goed voor de leerlingen die rekenen vervelend vinden en er niet goed in zijn.”

Ook bij de pabo's bespeurde het CPS groot enthousiasme. “Dit haalt in één keer het stof van het hoofdrekenen af”, was hun reactie.

Het spel moest op de markt, vond het CPS, maar de rechten waren duur. Het pedagogisch centrum kwam in contact met chipsfabrikant Smith's, die flippo's in zijn produkten stopt. Die zag er wel brood in. Want in ruil voor financiering van de 24 game-competitie tussen 1000 scholen dit voorjaar, maakt Smith's op een van haar produkten reclame voor het spelletje, dat de fabrikant aanprijst als 'het grote Flippospel'. In elke zak zitten drie game-flippo's - en veel meer zoutjes.

Bij het CPS is volgens Kuiper lang nagedacht of ze met deze deal akkoord zou moeten gaan. Aan de ene kant is het riskant als een organisatie op deze manier het onderwijs binnenstapt, aldus Kuiper. Anderzijds is het spel heilzaam voor kinderen met rekenproblemen. Dat argument gaf de doorslag.

De Consumentenbond denkt daar anders over. Zij ontwaart een ongewenste vermenging van commercie en onderwijs. De bond heeft bij staatssecretaris Netelenbos van onderwijs aangedrongen op een gedragscode voor de omgang met sponsors. Netelenbos zal schoolbesturen vragen hoe ze daar over denken.

Eind 1994 sloeg de Consumentenbond alarm over de lesboeken bij de drama-serie Economie in Beeld, die onderwijskundig was begeleid door het CPS. In die boeken staat om de haverklap het logo van de Postbank.

Woordvoerder Kuiper van het CPS ziet geen verband tussen beide zaken. Zijn instelling was slechts zijdelings betrokken bij de economieserie, terwijl zij niet minder dan haar naam wil verbinden aan het nieuwe rekenspel.

Kuiper vindt het prima dat de Consumentenbond vraagtekens heeft. “Wij hebben zelf de ethische vraag gesteld of dit kan. Het is heel goed als anderen dat ook doen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden