Rekenen en taal is niet genoeg

Minister Marja van Bijsterveldt (OCW) brengt een werkbezoek bij de Emmausschool in Rotterdam. Beeld ANP
Minister Marja van Bijsterveldt (OCW) brengt een werkbezoek bij de Emmausschool in Rotterdam.Beeld ANP

Het moet op school niet alleen draaien om taal en rekenen. Op alle niveaus moet het onderwijs ook aandacht besteden aan vaardigheden die tot nu toe vooral beheerst worden door hoogopgeleiden. Want ook mensen met een lage opleiding lopen in de toekomst vast als ze bijvoorbeeld niet in staat zijn zelfstandig te werken, zich snel nieuwe kennis eigen te maken en nieuwe situaties te beoordelen.

Dat zegt de Onderwijsraad in een studie naar de maatschappelijke achterstanden van de toekomst. Scholen moeten hun leerlingen voorbereiden op een ingewikkelder wordende samenleving, voorspelt de raad. Een baan voor het leven komt nog maar nauwelijks voor. In steeds meer banen is kennis van andere culturen en talen nodig. Ook de opkomst van ICT stelt nieuwe eisen.

Om in die omstandigheden te kunnen meekomen, zijn vaardigheden nodig die tot nu toe vooral worden toegeschreven aan hoogopleiden. Maar ook laagopgeleiden kunnen straks nauwelijks werk vinden als ze niet aan deze nieuwe eisen voldoen, voorspelt de Onderwijsraad. Slaagt het onderwijs er niet in hen deze vaardigheden bij te brengen, dan komen zij op forse achterstand te staan.

Niets waard
Het pleidooi van de Onderwijsraad is niet bedoeld als kritiek op minister Van Bijsterveldt. Die hamert vooral op het belang van basisvaardigheden op reken- en taalgebied. Terecht, vindt de raad, want zonder die basis zijn vaardigheden op gevorderd niveau niets waard, zei raadslid Roel Bosker gisteren bij de presentatie van de studie. "Geen advanced skills zonder basic skills."

Op de vraag hoe het aanleren van die vaardigheden in het onderwijs ingepast moet worden, geeft de Onderwijsraad nog geen antwoord.

Het rapport is geschreven op verzoek van de vorige minister van onderwijs, Plasterk. Vanouds kampen vooral kinderen met laagopgeleide ouders, allochtone leerlingen en meisjes met achterstanden in het onderwijs. Plasterk wilde weten wie in de toekomst risico gaat lopen nu deze groepen bezig zijn hun achterstand in te halen en steeds vaker het hoger onderwijs halen. Een lage opleiding blijft het grootste risico, antwoordt de Onderwijsraad nu.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden