Reizigersorganisaties: geen vertrouwen NS als exploitant Amsterdam-Brussel

null Beeld anp
Beeld anp

Reizigersorganisaties ROVER en Maatschappij voor Beter OV eisen dat zo spoedig mogelijk een nieuwe exploitant wordt gevonden voor de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel.

Zij vinden dat staatssecretaris Wilma Mansveld de concessie voor de HSL Zuid moet ontbinden en een nieuwe vervoerder moet zoeken.

De NS zelf houdt vast aan de vervoersconcessie op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. De Spoorwegen willen niet reageren op het voorbehoud dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft gemaakt over de concessie. 'Wij hebben een afspraak tot 2024 en die geldt nog steeds', zegt een NS-woordvoerder. Hij wil niet reageren op de mogelijkheid tot ontbinding die Mansveld heeft geopperd na de problemen met de Fyra.

Mansveld schrijft dat zij 'ten aanzien van de concessie alle rechten voorbehoudt'. Intrekking van de concessie behoort volgens Mansveld tot de mogelijkheden. 'Het is voor het kabinet het belangrijkst op de kortst mogelijke termijn een volwaardig alternatief voor de reizigers te hebben', schrijft zij aan de Tweede Kamer.

NS maakt er 'een potje van'
De Maatschappij voor Beter OV zegt in een brandbrief aan Mansveld geen vertrouwen meer te hebben in de NS als exploitant van de HSL Zuid. ROVER verlangt een snelle herinvoering van de uursdienst tussen Amsterdam-Brussel.

De vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) zegt dat niet alleen de NS er binnen de combinatie HSA/NS HiSpeed 'een potje' van heeft gemaakt, maar dat ook de overheid veel te verwijten valt.

Volgens ROVER is het niet eenvoudig een andere exploitant te vinden. 'Voor de Beneluxtrein zijn te weinig locomotieven. Thalys heeft te weinig geschikt materieel', aldus woordvoerder Chris Vonk. ROVER oppert dat Arriva en partner Deutsche Bahn of het Franse vervoersbedrijf SNCF mogelijk snel met geschikt materiaal het gat van de Fyra kunnen opvullen. 'Het maakt ons niet uit wie er rijdt, als er maar gereden wordt', aldus Vonk.

De Maatschappij voor Beter OV pleit in de brandbrief aan Mansveld voor heraanbesteding van de HSL-concessie. Voorzitter Rikus Spithorst dreigt met een klacht wegens kartelvorming bij de Europese Commissie als dat niet gebeurt. 'Wij hebben er geen enkel vertrouwen in dat de NS zich binnen een aanvaardbare termijn zal ontwikkelen als een serieus te nemen exploitant van hogesnelheidsverbindingen', aldus Spithorst.

Nieuw plan
De NS zegt binnenkort een plan te presenteren waarin een oplossing wordt geboden voor de hogesnelheidslijn. 'De concessie is ons dierbaar', aldus de NS-woordvoerder. Een termijn voor een dergelijke oplossing kan hij nog niet noemen. Het opvoeren van de frequentie van de klassieke intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel behoort tot de mogelijkheden waaraan wordt gewerkt.

Tevens kijkt de NS naar uitbreiding van het aantal diensten van de Thalys tussen Brussel en Amsterdam van negen naar twaalf. Daarvoor worden gesprekken gevoerd met de Belgische NMBS. Op de Europese markt onderzoeken de Spoorwegen of extra treinstellen en locomotieven beschikbaar zijn om de frequentie tussen beide hoofdsteden op te voeren tot een uursdienst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden