Reizen

Griekenland wordt volgens het jongste nummer van Reizen nooit meer 'dat goedkope wegwerpartikel' dat het vroeger was. Het lidmaatschap van de EG zal merkbaar worden in de prijzen en de lonen, zegt directeur Sakis Ioannidis van het Grieks Verkeersbureau over zijn land. Nu al zijn de hotelprijzen fors verhoogd. De meeste hoteliers zijn uitgegaan van een inflatie van 20 procent, het werkelijke percentage ligt echter veel lager. Toch valt het volgens Ioannidis wel mee: een kop koffie in het kleine cafeetje op de hoek kost nog maar ¿1,75.

Reizen probeert z'n lezers al weer warm te maken voor kerstreisjes naar New York en 'Old' York, niet alleen een verschil van werelden maar ook van eeuwen. Verder ging Reizen wandelen bij Cinque Terre aan de Franse Rivièra, wintersporten in het Antholzertal (Italië) en kunst kijken in vier bijzondere Nederlandse musea.

Grandtour Met de explosieve lust tot reizen is de laatste tijd ook het aantal toeristische bladen sterk uitgebreid. Of we daar altijd even gelukkig mee moeten zijn, valt te betwijfelen: de kwaliteit van de nieuwe produkten is zeer wisselend. Vakantie-ervaringen, die het thuis in het plakboek voor de familie best aardig doen, worden tot reisverhalen gepromoveerd en uitgegeven. Soms druipt de commercie van de bladen af. En erg informatief zijn de schrijfsels vaak ook niet.

Grandtour, een splinternieuw tijdschrift over 'reizen in de tijd', is wat dat betreft een verademing. Het is geen blad dat spettert met zonovergoten plaatjes of misleidt met Martin Kers-achtige foto's. Het is ook geen uitgave waarin de toeristenindustrie met verlokkende advertenties hengelt naar klandizie. Grandtour is gewijd aan de menselijke drang om te reizen en erover te vertellen met het doel mensen aan het denken te zetten, zoals goede reisverslagen in heden en verleden ook bedoeld zijn. Vertellingen over andere beschavingen, de zoektocht naar iets wat thuis allang verloren is, het verlangen om van beroemde reizigers de voetsporen - en hopelijk ook het gevoel - te delen.

In die sfeer brengt het cultuur-historisch tijdschrift reisverhalen van een 'Grand Tour', zoals in de zeventiende eeuw een educatieve reis naar culturele en wetenschappelijke centra in Italië en Frankrijk werd genoemd. De eerste expeditie dwars door Borneo in 1895/1896 wordt geanalyseerd, de pelgrimage van Justinus de Afvallige door Turkije wordt 'overgedaan', de klassieke tocht van de Uiver in de race naar Melbourne (1934) wordt uit de luchtvaarthistorie opgediept en de 'grand tour' die een Nederlandse baron in 1769 naar Italië maakte wordt naverteld. Historicus Maarten van Rossem beschrijft de ontgoocheling die hem overviel op zijn eerste reis naar New York en Arita Baaijens vertelt haar 'Lawrence of Arabia'-gevoel op een kameel in het brandende zand van Egypte.

Grandtour komt vier keer per jaar uit en kost ¿8,75.

Op Pad Pas met een fleece tel je mee in de wereld van de buitensporters. Een wollen trui hoort niet meer thuis in hun garderobe. Het synthetische schapevachtje heeft een grote vlucht genomen. Zelfs bij het zaterdagse boodschappen doen of een ommetje fietsen lijkt de fleece het trainingspak naar de kroon te steken. Op Pad testte het succesvolle kledingstuk, dat nu ook gewoon (en goedkoop) in de winkel op de hoek verkrijgbaar is. Conclusie van het tijdschrift is dat de goedkope fleece qua warmte-isolatie niet zoveel onderdoet voor de duurdere merken en soms zelfs een fractie beter is. Nadeel van de huis-, tuin- en keukenfleece is dat die veel sneller gaat pillen en slijten.

Verder brengt Op Pad reportages over wandelen in de Engelse Moors en in de Indiase deelstaat Sikkim, fietsen door Andalusië en tussen Enschede en Lauwerszee (Saksenroute) en sneeuwschoenlopen in de Franse Vercors.

Slingerende caravans De neiging is groot om tegen te sturen of zelfs gas bij te geven, maar een slingerende caravan is alleen in het gareel te houden door te remmen, stelt de Kampeer- en Caravankampioen (KCK) in het novembernummer vast. Ongelukken met caravans die niet meer in het juiste spoor willen blijven zijn legio. Meestal zijn ze het gevolg van een menselijke fout, meent KCK: verkeerde belading, onjuiste samenstelling auto-caravan, te hard rijden of gewoon een verkeerde reactie op luchtwervelingen rondom een vrachtwagen. Het is mogelijk met proeven vast te stellen waar de kritische snelheid voor auto's met een caravan ligt, wat de juiste gewichtsverdeling tussen auto en aanhanger is en hoe hoog de kogeldruk moet zijn. KCK geeft er wat informatie over. Maar de beste tip bij slingeren is 'remmen'. Eerst gaspedaal loslaten (de snelheidsvermindering die volgt op het sluiten van de gasklep is dijkwijls al genoeg om de caravan weer in het spoor te krijgen), maar dan remmen. Tegensturen is uit den boze en kan snel tot een ongeluk leiden. Overigens worden in nieuwe caravanmodellen de dissel steeds vaker verlengd en de banden verbreed.

Verder bevat KCK informatie over de komende Kampeer- en Caravan-RAI (24 tot en met 29 november), resultaten van een test van tenten, caravans, campers en vouwwagens en reisreportages over de Elzas, de Loire, het Griekse eiland Lefkada en de Gelderse Vallei.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden