Reisgids voor de salontafel en voor op reis

'Amsterdam', Standaard Gids, 344 blz. - f 49,90 (andere gidsen tot nu toe: Venetie, Londen, Istanbul). Er zijn al enkele tientallen 'Guides Gallimard' verschenen, per deel FF 185.

'Amsterdam' heet de reisgids waarin een bonte verzameling literaire citaten is opgenomen, op zich een vast bestanddeel van de nieuwe Gallimard-reisgidsen. De Franse uitgeverij zet tweehonderd titels volgens dezelfde formule op: het reisdoel gezien door de ogen van schrijvers, van schilders, uitvoerige hoofdstukken over de natuur, geschiedenis en taal, 'het dagelijks leven' en dan de bezienswaardigheden in partjes stad of land verdeeld.

Schitterende opengewerkte tekeningen tonen hoe een grachtenhuis of een molen eruitziet, minutieuze afbeeldingen geven een fraaie indruk van alle bijzondere gebouwen (van Westerkerk tot NMB-hoofdkantoor en van Amsterdamse school-huizen tot de Joodse Invalide).

Perfecte reprodukties van typerende schilderijen wekken de kijklust op. Bekende Amsterdammers als Anne Frank worden uitvoerig geportretteerd. Hollandse gerechten zijn in een oogopslag herkenbaar (van erwtensoep wordt in beeld en tekst een heel recept gegeven). Aparte hoofdstukken gaan over cartografie en over de opbouw van het omringende polderlandschap. Vogels, koeien en tulpen in alle soorten, gevelstenen, straatnaambordjes, postzegels die historische gebeurtenissen illustreren, alles in prachtige kleuren afgedrukt.

Natuurlijk ontbreken 'typische' Amsterdamse feiten en data niet, zoals provo, de massa fietsen, opkomst en ondergang van de Verenigde Oostindische Compagnie en kraakbeweging.

Gallimard is erin geslaagd om de gigantische hoeveelheid informatie zo te ordenen, dat ieder bezwaar van een mogelijke overdosering wordt weggenomen. Zoals alle reisgidsen kent ook deze enkele onnauwkeurigheden: in het uitputtende katern met praktische tips wordt de toerist voor eerste hulp slechts naar het VU-ziekenhuis verwezen, Hoppe zou het beroemdste etablissement van de stad zijn (en Americain dan?) en de moeizaam functionerende 'Canal Bus' door een enkele gracht krijgt de status van een frequent varende vaporetto.

Het geheim van de gidsen schuilt in een soms wel veertig man/vrouw tellende tekstredactie per deel, en kosten noch moeite worden gespaard om totaal nieuw illustratiemateriaal te tekenen (soms wordt daartoe een stad eerst met luchtfoto's helemaal in kaart gebracht).

Het succes wordt ook door de formule bepaald: de reisgidsgebruiker komt in 'Venetie' een even gedetailleerde beschrijving van de lagune tegen als van Waterland in 'Amsterdam', parallel aan de panden in de grachtengordel worden de palazzi aan het Canal Grande uitgetekend (maar liefst drie meter over dertig pagina's nemen ze in beslag).

En zo worden de Gallimard-gidsen (in het Nederlands vertaald en uitgegeven door Standaard Antwerpen) een geduchte concurrent van de wat saaie groene Michelingidsen (iets goedkoper) en de volledig lijkende maar toch incomplete en duurdere Dumont/Cantecleer-kunstreisgidsen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden